Verder krijgen werkgevers en werknemers meer verantwoordelijkheid voor het arbobeleid. Zij bepalen samen hoe zij invulling geven aan de doelvoorschriften van de overheid. Dat is het niveau van bescherming dat bedrijven moeten bieden aan de werknemers, zodat zij veilig en gezond kunnen werken. Ook stellen werkgevers en werknemers samen zogenoemde arbocatalogi op. Hierin staan de verschillende manieren beschreven, waarop werkgevers kunnen voldoen aan de doelvoorschriften die de overheid stelt.
Vrijwilligers vallen niet meer onder de Arbowet. Wel gelden voor hen de regels uit het Arbobesluit als het gaat om ernstige arbeidsrisico’s. Verder vervalt het arbeidsomstandighedenspreekuur als verplichte taak van de arbodienst. Het organiseren van een spreekuur is in beginsel een zaak tussen werkgever en werknemers.
Werknemers krijgen toegang tot een arbeidsdeskundige. Dit kan gaan om een deskundige van de arbodienst, zoals een bedrijfsarts of een arbeidshygiënist, maar ook om een preventiemedewerker. Werkgevers hoeven niet meer alle arbeidsongevallen aan de Arbeidsinspectie te melden. De meldingsplicht geldt voortaan alleen nog voor dodelijke ongevallen en voor ongevallen die leiden tot blijvend letsel of ziekenhuisopname.
In organisaties met niet meer dan 25 werknemers mag de werkgever zelf als preventiemedewerker optreden, op basis van de maatwerkregeling. In de huidige wet mag dat alleen in een bedrijf met niet meer dan 15 werknemers. De Arbeidsinspectie controleert en informeert werkgevers in speciale sectorbrochures. De maximale boetes die de Arbeidsinspectie kan opleggen worden verdubbeld.
Bron: PZSignaal, 27-09-2006
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99