De aanpak van de zorgverzekeraars bestaat uit twee fasen. Gedurende de eerste zes maanden van de betalingsachterstand voeren zorgverzekeraars volgens een gezamenlijk protocol verschillende reguliere incasso activiteiten uit. Het gaat hier bijvoorbeeld om aanmaningen, incasso en het inschakelen van een deurwaarder. De wanbetaler blijft gewoon verzekerd. Als de verzekerde na zes maanden zijn financiële verplichtingen nog steeds niet heeft nagekomen, volgt een tweede fase. De verzekerde komt onder een ‘verzwaard regime’ te vallen. Dit houdt in dat een landelijk bureau de incasso van de premies op zich zal nemen. De verzekerde blijft overigens nog steeds verzekerd. Het bureau zal vaker met de wanbetaler contact zoeken, sneller een deurwaarder inschakelen en beslag leggen op loon. De wanbetaler krijgt ook te maken met een opslag op zijn reguliere premie om de kosten van incasso te dekken. Om te voorkomen dat deze verzekerden naar een andere zorgverzekeraar overstappen en –opnieuw- weigeren aan hun verplichting te voldoen, bepleit ZN voor deze groep verzekerden een verbod om van zorgverzekeraar te wisselen. De afspraken hebben geen betrekking op de aanvullende zorgverzekering. Voor dit product hanteert iedere zorgverzekeraar zijn eigen beleid; hierbij kan als ultieme sanctie een royement gelden.
Bron: Zorgverzekeraars Nederland, 14-06-2006
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99