MijnFintool

Nieuws

Kifid-uitspraak 2025-0872: Restschuld na gedwongen verkoop – redelijkheid en billijkheid beperken opeising schuld

Deze Kifid-zaak draait om de vraag of een bank na het verstrijken van een 10-jarige betalingsregeling alsnog de volledige restschuld, inclusief rente, mag opeisen van een consument. De kern draait om het beginsel van redelijkheid en billijkheid en de mate waarin een schuldeiser contractueel en juridisch binnen zijn recht blijft om toch (volledig) betaling te eisen.

Feiten van de Zaak

  • In 2006 sloten de consument en zijn partner een hypothecaire lening af bij Nationale-Nederlanden (NN), met een deel ondergebracht bij WestlandUtrecht Bank (WUH).
  • Na een gedwongen verkoop in 2013 ontstond een restschuld van ruim € 792.000, verdeeld over NN (€ 580.000) en WUH (€ 212.000).
  • Er werd een betalingsregeling afgesproken: als binnen 10 jaar 10% werd afgelost, zou de rest worden kwijtgescholden.
  • De consument voldeed die regeling niet, hoewel er contact bleef bestaan.
  • NN schold in 2023 de schuld kwijt, WUH (inmiddels opgegaan in ING Bank) niet. Die eiste de volledige openstaande schuld plus rente op.
  • De consument bood een afkoopregeling van € 2.500 aan, maar de bank weigerde.
  • De zaak kwam bij Kifid terecht.

Juridische Vraag

Mag een bank zich, ondanks het niet nakomen van een betalingsregeling, na 10 jaar alsnog beroepen op haar recht om de volledige restschuld inclusief rente te innen? Of is dat in dit geval, op basis van artikel 6:248 lid 2 BW (redelijkheid en billijkheid), onaanvaardbaar?

Uitspraak van het Hof (Kifid)

  • Kifid oordeelt dat de bank een vordering van € 21.207,20 op de consument mag behouden (10% van de oorspronkelijke schuld).
  • De bank mag niet de volledige hoofdsom en rente opeisen. Hoewel contractueel bedongen, acht de commissie dat naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar.
  • De bank had 10 jaar de tijd om formeel te sommeren of in gebreke te stellen – dat is niet gebeurd. Daarom geen formeel verzuim.
  • De afkoopregeling van € 2.500 wordt terecht afgewezen, omdat de consument onvoldoende inzage gaf in zijn uitgaven. De bank had dus legitieme grond om te weigeren.

Bron: Kifid

Modules & dossiers

Opvoerdatum

12 nov 2025

Laatst gewijzigd

14 nov 2025

Reacties

Er zijn (nog) geen reacties op dit artikel

Graag eerst inloggen om deze pagina te bekijken.

Permanent Actueel met Fintool?

Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg toegang tot de Kennisbank, Helpdesk en AI assistant.
Lees verder

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.

1
1