‘Informatie van pensioenfondsen moet betrouwbaar zijn’
‘Deelnemers aan een pensioenfonds moeten ervan uit kunnen gaan dat de informatie op hun Uniform Pensioen Overzicht (UPO) betrouwbaar is. Zij moeten aan de informatie rechten kunnen ontlenen en zich op basis van de informatie een beeld kunnen vormen van hun financiële toekomst.’
Dit stelt KPMG die onderzoek heeft gedaan onder 100 Nederlandse ondernemingspensioenfondsen. Uit dat onderzoek blijkt dat ruim de helft van de fondsen vindt dat een deelnemer geen rechten aan het UPO kan ontlenen en dat de fondsen met disclaimers en teksten over de voorwaardelijkheid van de gecommuniceerde aanspraken de verwachtingen bij de deelnemer proberen te managen.
Betrouwbare informatie
‘Het opnemen van een disclaimer is uit den boze. ’ aldus Edward Snieder, segmentleider Pensioenfondsen bij KPMG. ‘Zeker nu de interesse voor deze informatie onder deelnemers groeit omdat dekkingsgraden onder druk staan en daarmee ook de pensioenuitkeringen moet de betrouwbaarheid van de cijfers aanzienlijk worden verbeterd. Voorwaardelijk mag natuurlijk wel in bepaalde gevallen, zoals informatie over verwachte indexatie en bijvoorbeeld in situaties als afstempelen. Maar voorwaardelijkheid omdat de informatie niet klopt, dat kan niet.’
Totaaloverzicht
Deelnemers van pensioensfondsen krijgen informatie via een startbrief, de pensioenkrant, de jaarrekening het jaarlijks UPO en nu ook via het Pensioenregister die actueel inzicht geeft in hun pensioenaanspraken in zowel de eerste als de tweede pijler. Gegeven het feit dat nu ook gelijksoortige pensioeninformatie via het Pensioenregister aan de deelnemer wordt verstrekt, worden de vraagtekens bij het UPO alleen maar groter en het belang van kloppende informatie des te groter.’ Een continu totaalinzicht voor de deelnemer is het ideaalbeeld waar de sector volgens Snieder naartoe moet werken.
Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank en Helpdesk.