De polisvoorwaarden van bijna alle autoverzekeringen zijn te moeilijk geformuleerd. Hierdoor begrijpt circa zestig procent van de verzekerden niet goed wat hun rechten en plichten zijn.
Dit blijkt uit onderzoek van verzekeringssite.nl. De uitkomsten werden maandag gepresenteerd in het Tros televisieprogramma Radar.
De AFM stelt als eis dat voorwaarden van een financieel product in begrijpelijke taal zijn geschreven. Verzekeringssite.nl onderzocht de polisvoorwaarden van 46 verzekeraars en gebruikte daarvoor Texamen, een instrument waarmee het taalniveau van een tekst kan worden vastgesteld. Het taalniveau van teksten loopt van A1 (uiterst eenvoudig) via A2, B1, B2, C1, C2 (zeer moeilijk). Ongeveer zestig procent van de Nederlanders begrijpt teksten op taalniveau C1 niet. Op drie maatschappijen na scoren echter alle autoverzekeraars taalniveau C1 of hoger. Dit betekent dat een meerderheid van de verzekerden niet goed begrijpt tegen welke voorwaarden hun auto is verzekerd.
Alleen Ditzo, InShared en Orion Direct vormen een positieve uitzondering. Zij formuleren hun polisvoorwaarden een stuk eenvoudiger. Deze verzekeraars komen hierdoor uit op taalniveau B2. Hiermee heeft nog ‘slechts’ 20 procent van de Nederlanders moeite.
Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank en Helpdesk.