Neem nu een abonnement op Fintool.nl
De betrouwbare vraagbaak voor financiële dienstverleners.
Abonneren Bekijk alle diensten
26 nov 2015 Nieuws

Verkeerde overboekingen door tikfouten in IBAN nagenoeg uitgesloten

De Consumentenbond stelt dat consumenten veel verkeerde overboekingen doen omdat er door de banken niet wordt gecontroleerd of de naam en het IBAN-rekeningnummer van de begunstigde met elkaar overeenkomen.
  • Dagelijkse e-mail nieuwsbrief
  • Kennisbank met 1000+ artikelen
  • Rekenmodellen en downloads
  • Persoonlijk archief
  • Inclusief Permanent Actueel module!!

Met behulp van twee controlecijfers is het sinds de invoering van IBAN-rekeningnummers niet mogelijk om door een tikfout een overboeking naar een verkeerde bankrekening te doen.

Consumenten hebben zelf de verantwoordelijkheid om te controleren of het IBAN juist is. Daar hebben consumenten diverse hulpmiddelen voor. Ze kunnen contact opnemen met de begunstigde en om te controleren of een bedrijf of organisatie te goeder trouw is, kunnen ze onder meer de ConsuWijzer van de Autoriteit Consument & Markt raadplegen. De Betaalvereniging zal nagaan of de consumentenvoorlichting hierover verbeterd kan worden.

Foutieve betaling
Als de betaler per ongeluk het correcte IBAN van iemand anders gebruikt, dan degene aan wie hij wil betalen, geldt de Procedure Onverschuldigde Betalingen. Die houdt in dat de bank van de betaler schriftelijk aan de onbedoelde begunstigde vraagt om het geld terug te boeken. Als die onbedoelde begunstigde na 21 dagen het geld nog niet heeft teruggeboekt, krijgt de betaler van zijn bank de naam, het adres en de woonplaats van de ontvanger. De betaler kan dan zelf proberen het geld terug te krijgen, desnoods via een civielrechtelijke procedure.

Bron Betaalvereniging Nederland

===========================

Kamervragen
Vorig jaar maart waren (ook) Kamervragen (pdf, 3 pagina's) gesteld over Iban / overboekingen
Vraag 4
Waarom is het wel mogelijk om incasso-opdrachten te storneren maar foutieve overboekingen niet? Welke mogelijkheden zijn er om het terughalen van foutieve overboekingen te vergemakkelijken zonder dat het risico op wanbetalingen toeneemt?
Antwoord 4
Een overboeking wordt geïnitieerd door een consument of bedrijf, op basis van het ingevoerde rekeningnummer. Dit is een onherroepelijke betaling aan een begunstigde en dat geeft de begunstigde zekerheid.

25 november jl. zijn (opnieuw) Kamervragen gesteld (Word, 1 pagina)

Bron: Tweede Kamer

Lees ook…

IBAN-omnummertool nu ook als app beschikbaar

Naast de website is er nu ook een overopIBAN-app voor het omzetten van oude rekeningnummers naar nieuwe Nederlandse IBAN-rekeningnummers.

Landelijke najaarscampagne Over-op-IBAN

Vanaf 1 februari 2014 heeft Europa één gezamenlijke betaalmarkt (SEPA) waarin we overal op dezelfde manier betalen met de euro. Alle rekeningnummers worden vervangen door internationale rekeningnummers (IBAN). Zonder dat het grote publiek het echt merkt, voltrekt zich met de overgang naar SEPA achter de schermen de grootste technische verandering sinds het bestaan van ons betalingsverkeer.

Rubrieken

Dossiers

Opvoerdatum

26 nov 2015

Laatst gewijzigd

26 nov 2015

Adresgegevens

Fintool

Telefoon 085 - 111 89 99
Telefax 085 - 111 88 80
E-mail: info@fintool.nl
KvK 27256668

Fintool bv © 2003/2024. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.