MijnFintool

Home AFM Basismodule serviceabonnement Getoond 1 tot 10 van 10
Zoek in 1.076 artikelen en 477 bijlagen

Type artikel

Filter en sorteer

Modules

Dossiers

Nieuws
27 okt 2021

OvFD herkent zich niet in berichtgeving van de Consumentenbond

De Organisatie van Financiële Dienstverleners (OvFD) herkent zich niet in de berichtgeving van de Consumentenbond dat de service-abonnementen van hypotheekadviseurs voornamelijk gebakken lucht verkopen. De service-abonnementen zijn wel degelijk relevant.
Nieuws
27 okt 2021

AFM uitkomsten onderzoek serviceabonnementen

Het merendeel van de financiële dienstverleners gaat op een goede manier om met het aanbieden van serviceabonnementen. Zij bieden hun klanten abonnementen aan met relevante dienstverlening en brengen geen dubbele kosten in rekening aan klanten die in het verleden al provisie hebben betaald of nog steeds betalen. Wel is in de helft van de gevallen de informatieverstrekking over abonnementen onduidelijk. Dit concludeert de Autoriteit Financiële Markten (AFM) op basis van onderzoek [zie link] naar ruim tweehonderd serviceabonnementen van tachtig financiële dienstverleners.
Nieuws
25 jul 2014

Een op vijf hypotheeksluiters kiest voor serviceabonnement

Een meerderheid van de consumenten die een hypotheek afsluiten, kiest ervoor geen serviceabonnement te nemen. Eén op de vijf recente hypotheeksluiters heeft een dergelijk abonnement wel afgesloten. Bij een nieuwe hypotheek biedt een financiële adviseur in de helft van de gevallen een serviceabonnement aan.
Nieuws
9 dec 2013

AFM wijst consument op de spelregels van serviceabonnementen

Consumenten kunnen een serviceabonnement aangeboden krijgen door hun financieel adviseur. Bij zo’n abonnement betaalt de abonnee periodiek een bedrag, waar bepaalde dienstverlening tegenover staat. Dit roept geregeld vragen op, zo bleek zaterdag 7 december ook tijdens de uitzending (zie link) van het televisieprogramma Kassa. Waar moet men op letten bij een serviceabonnement?
Nieuws
20 mrt 2013

Antwoorden Kamervragen over provisieverbod en de gevolgen hiervan

Minister Dijsselbloem van Financiën beantwoordt vragen van de Tweede Kamer over de invoering van het provisieverbod, welke sinds 1 januari 2013 van kracht is. Consumenten worden nadrukkelijker geconfronteerd met prijzen en tarieven. Minister Dijsselbloem gaat o.a. in op de (on)mogelijkheid om gratis advies te geven.
Nieuws
1 feb 2013

AFM vraag van de maand: Nazorg- serviceabonnementen

In de consumentennieuwsbrief van de AFM wordt de 'vraag van de maand' besproken: "Ik heb een brief ontvangen van mijn financieel adviseur om een nazorg- of serviceabonnement af te sluiten. Wat betekent dit?"
Nieuws
15 jan 2013

AFM in TROS Radar: financieel adviseurs moeten duidelijk zijn over service-abonnementen

Financieel adviseurs moeten bij het aanbieden van service-abonnementen aan hun klanten heel duidelijk maken wat de consument kan verwachten voor een dergelijk abonnement. Zeker als het een aanbod aan bestaande klanten betreft waarbij de adviseur via provisie eerder al is betaald. De AFM is nadrukkelijk niet tegen abonnementen, waarbij de klant met zijn adviseur duidelijke afspraken maakt voor adviezen en andere diensten in de toekomst. Zeker bij langlopende financiële producten, zoals een hypotheek, kan het raadzaam zijn om met enige regelmaat met de adviseur te kijken of de hypotheek nog passend is.
Nieuws
27 dec 2012

Nazorg en serviceabonnementen: het belang van de klant centraal

Het advies over een financieel product aan een klant is tijdsgebonden. U baseert uw advies onder meer op de wensen, doelstellingen en de situatie van de klant voor zover dat in die periode bekend is. Er kunnen zich daarna verschillende wijzigingen voordoen: marktbreed of op productniveau, maar ook in het leven van de klant. Nazorg kan een belangrijk onderdeel van uw totale dienstverlening aan de klant zijn.
Nieuws
2 nov 2012

Gespreid betalen van advieskosten en serviceabonnementen

In de (consumenten)nieuwsbrief van de AFM wordt aandacht besteed aan gespreide betaling van advieskosten en serviceabonnementen. In dit artikel geven zij een terugkoppeling van de enquête uit de vorige (AFM) nieuwsbrief en meer informatie over de mogelijkheid tot gespreid betaling van de kosten van advies.
Nieuws
28 sep 2012

AFM biedt handvatten bedieningsconcept

In de nieuwsbrief van September biedt de AFM handvatten voor het intermediair aan. Stelt uw bedieningsconcept het klantbelang centraal? AFM biedt handvatten.

Permanent Actueel met Fintool?

Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg toegang tot de Kennisbank, Helpdesk en AI assistant.
Lees verder

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.

1
1