Lex Westerman, adviseur fraudebestrijding bij het Verbond van Verzekeraars stelt in het artikel dat fraude weliswaar van alle tijden is, maar dat het nu de spuigaten uitloopt. Volgens hem vinden mensen verzekeringsfraude minder erg dan winkeldiefstal of zwartrijden in het openbaar vervoer.
Jaarlijks tillen Nederlanders voor 900 miljoen euro hun verzekeringen. Daarbij gaat het met name om schadeverzekeringen. Eén op de tien landgenoten doet eraan mee. Bij reisverzekeringen dient zelfs één op de zes Nederlanders jaarlijks een ’foute’ claim in. De pakkans is amper één procent. Westerman stelt dat de pakkans dit jaar vertienvoudigd moet zijn.
Voormalig verzekeringsombudsman Wabeke wees vorig jaar op de vaak onduidelijke verzekeringen met te veel kleine lettertjes. Veel KiFiD- klachten gaan over afgewezen schadeclaims. En ook de Consumentenbond wijst op te ingewikkelde verzekeringen. Klanten die schade claimen, krijgen geen uitkering omdat het net niet binnen de voorwaarden past. Dat kleine-lettertjes-gevoel die onredelijkheid bij mensen oproept, zou wel eens fraude kunnen uitlokken.
Westerman zegt dat verzekeraars de hand ook in eigen boezem steken. “Wij zeggen tegen onze bedrijven: wees vooral transparant. Kom met simpele producten die niet fraudegevoelig zijn. Vertel ook dat je met fraudebestrijding bezig bent.”
Westerman: “Buiten kijf staat dat verzekeraars steeds alerter worden op fraude. Het zit steeds beter tussen de oren. Bij het Verbond van Verzekeraars is nu een speciaal centrum voor bestrijding van verzekeringsfraude ingericht voor informatie-uitwisseling tussen verzekeraars. Daar is ook een waarschuwingslijst met fraudeurs beschikbaar voor de hele branche.” Verder wijst Westerman op een betere samenwerking tussen verzekeraars, politie en brandweer. Zo mogen verzekeraars sinds dit jaar bij een brand ook beschikken over de politierapporten.
Van de bijna 1 miljard euro fraude is tweederde aan particulieren toe te schrijven. Tachtig procent betreft bedragen tot 10.000 euro. Daarbij is de autoverzekering verreweg het meest betrokken, met de reisverzekering als goede tweede. Westerman vertelt van een succesvolle proef om fraude met reisverzekeringen te bestrijden. “Claims waarmee duidelijk was gesjoemeld hebben we gelijk doorgestuurd naar het Openbaar Ministerie. De officier van justitie heeft snel daarop de fraudeurs boetes opgelegd van twee maal het onterecht geclaimde bedrag. Wat bleek: acht van de tien die een acceptgiro in de bus kregen, betaalden meteen. Dit lik-op-stukbeleid willen we nu gaan uitbreiden naar alle schadeverzekeringen.”
Om de pakkans bij verzekeringsfraude te verhogen, is enkele jaren geleden het Meldpunt verzekeringsfraude ingesteld. Volgens de NVA is het aantal fraudemeldingen spectaculair gestegen. Fraude bij de motorrijtuigenverzekering betreft een derde van het aantal meldingen. Zorg en brand zijn een goede tweede met respectievelijk 18,3 en 17,3 procent. Reizen is vierde met 9,8 procent.
Bron: Trouw, 04-03-2008
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99