De inkoop van zorgverzekeraars is wisselend en vrijwel altijd gericht op de aanbieder en niet op de consument, zo blijkt uit het onderzoek in opdracht van ANBO en de NPCF dat is uitgevoerd door de Consumentenbond.
Patiënten- en consumentenorganisaties zijn nog maar mondjesmaat betrokken bij het inkoopbeleid. Informatie over de kwaliteit van gecontracteerde aanbieders ontbreekt. Bij afspraken met huisartsen, fysiotherapie en ziekenhuiszorg gelden veelal landelijke standaarden en worden slechts mondjesmaat aanvullende afspraken gemaakt over bijvoorbeeld de bereikbaarheid, klachtenafhandeling en voorlichting. Ook de toetsing van de afspraken bij zorginkoop kan worden verbeterd.
Door het ontbreken van informatie over kwaliteit van de zorg en de kwaliteit van de zorginkoop door verzekeraars, is van de gewenste beïnvloeding van het beleid van zorgaanbieder en zorgverzekeraar door zorgconsumenten nog lang geen sprake.
De drie consumentenorganisaties constateren dat er wat betreft inkoop starters, middengroep en koplopers zijn. Met de aantekening dat een deel van de verschillen veroorzaakt wordt door het natura of restitutie karakter van de verzekeraar, worden Agis, CZ, De Friesland, Menzis, Univé-VGZ-IZA-Trias, Zorg & Zekerheid als koplopers gezien.
Bron: Consumentenbond, 17-12-2007
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99