Met televisie- en radiocommercials laten de banken zien wat consumenten kunnen doen om veilig te internetbankieren. Ook is er een speciale website www.3xkloppen.nl geopend. Het is de eerste keer dat de banken samen op grootschalige wijze aandacht vragen voor dit onderwerp. Internetbankieren is een belangrijke schakel in het betalingsverkeer in Nederland. De banken voldoen op dit gebied aan strenge veiligheidsregels. Jaarlijks investeren zij miljoenen euro’s in beveiliging. Criminelen proberen steeds vaker via de computer van de bankklant toegang te krijgen tot diens bankgegevens. Daarom informeren de banken met de campagne ‘3xKloppen’ consumenten actief over wat een consument kan doen om risico’s op fraude te verkleinen.
De campagne communiceert algemene hoofdregels en verwijst voor specifieke details naar de banken. Onder het motto ‘3x kloppen’ wijst de campagne op drie eenvoudige regels. Het is belangrijk dat consumenten:
1. hun computersoftware, internetbrowser en beveiligingssoftware up-to-date houden;
2. checken of de website waarop ze inloggen echt van hun bank is;
3. hun betaling controleren via de bij- en afschrijvingen van hun bank.
Als de consument zich aan deze drie regels (‘3x kloppen’) voor internetbankieren houdt, wordt de kans op misbruik aanzienlijk kleiner. De campagne loopt tot en met december 2007.
Bron: NVB, 2-11-2007
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99