Belangrijkste verbeterpunten: beter gestructureerde hypotheekinformatie en begrijpelijker taalgebruik. Alle hypotheekinformatie moet bovendien vroegtijdig worden gegeven en niet achteraf, als het contract al is getekend. Volgens VEH willen consumenten verder dat de hypotheekinformatie minder in algemene termen wordt verstrekt en meer wordt afgestemd op hun persoonlijke situatie.
Op basis van antwoorden in het onderzoek concludeert VEH dat er een kennis- en begripskloof zit tussen de deskundige hypotheekadviseur en de consument. Vaktaal en afkortingen maken informatie vaak onbegrijpelijk. Hierdoor is het gevaar aanwezig dat er een mismatch ontstaat tussen wat door de adviseur wordt verteld en wat door de klant wordt begrepen. Door een verklarende woordenlijst toe te voegen aan de hypotheekinformatie kan veel onbegrip en verwarring voorkomen worden, aldus VEH.
De consument wil geen algemene informatie of voorbeeldberekeningen voor standaardsituaties. De vraag "wat betekent dat in mijn situatie?" blijft daarmee onbeantwoord.
Bron: Vereniging Eigen Huis, 1-11-2007
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99
Voordeel voor ons , VEH is wat verkooptalent betreft geen partij.