MijnFintool

Nieuws

Ken uw (hypotheek)klant

De AFM heeft zijn uitkomsten van het onderzoek naar de kwaliteit van bemiddelaars en adviseurs van hypotheken nog niet gepresenteerd, en heel Telegraaf-lezend Nederland staat al op z’n kop. De voorpublicaties zijn dan ook niet mals. Het 'ontbreekt de hypotheekadviseur aan integriteit en kennis'. Erger kan het haast niet.

Maar hoe denkt de Telegraaf-lezer over de hypotheekadviseur? Dat is belangrijk om te weten omdat u zo hun bezwaren kunt bevestigen of ontkrachten. Maar ook om te weten met welke twijfels of argwaan ze met u om de tafel gaan zitten. Wij hebben de reacties op het Telegraafartikel van afgelopen zaterdag voor u gekopieerd. Het zal u opvallen hoeveel (ex-)collega’s in de pen zijn gekropen. Wij hebben de teksten niet aangepast of gecorrigeerd.

 

 

Mijn vader is al 35 jaar dood en zei vroeger al: "de grootste boeven zijn banken, advocaten en notarissen". Er is nog steeds niks verandert. Sterker, ik denk dat het erger is geworden. Alles wat met het grote geld heeft te maken heeft wel een luchtje.

 

Joop, Ehv za 27/10, 07:38

 

 

Waarom verbaasd me dit niet, een adviseur krijgt per slot van rekening toch een bonus per afgesloten verzekering dus hoe meer je verkoopt hoe hoger de bonus, alleen jammer voor al die klanten die te weinig terugzien/te veel moeten betalen voor hun verzekering.

 

marcel, rotterdam za 27/10, 08:04

 

 

Ik heb zelf als adviseur gewerkt. Ik kan er een boek over schrijven wat ik ben tegengekomen. De vreemdste beleggingsconstructies ben ik tegengekomen. Vooral de bank die pas de ABN/AMRO heeft overgenomen kan er wat van samen met die AZ voorzitter. Maar vlak de cli?nt ook niet uit. Als ik met een offerte kwam met een maandlast van 750 euro zonder risico en een "collega" met een maandlast van 680,00 euro met hoog risico zonder garantie van het eindbedrag kiest hij in 9 van de 10 voor mijn collega.

 

Peter, Rotterdam za 27/10, 08:45

 

 

Nou daar zijn wij ook al achter gekomen... De Fortis is wat ons betreft de meest waardeloze Hypotheekverstrekker. Traag, slecht werk, klopt niets van en een klantvriendelijkheid en service van lik mn vestje. O ja op voorhand kan alles en zijn ze vriendelijk. Pas als je de hypotheek getekend hebt komt hun ware aard naar boven.... NOOIT zaken doen met Fortis, waardeloos

 

DJ, Breukelen za 27/10, 09:12

 

 

Als ik geld kan verdienen door jou meer te laten betalen, dan is dat toch logisch? Je werkt voor een commercieel bedrijf, je denkt toch niet dat die iets gratis doen? Of echt om jou geven? Nee hoor, tis net de overheid, als je eigen zakken maar gevuld zijn... Makelaars zijn net zo, binnen 2 uur na eenbod bellen ze op dat ereen hoger bod is. En als je dan nee zegt dan gaat spontaan het andere bod ook niet door. raar hoor.

 

MRTN, Alphen za 27/10, 09:12

 

 

De makelaar herinner ik me als een vlotte jongen, flitsende auto, zonnebril, mooi pak, vlotte babbel, ook aandacht voor de kleinste van het gezin, bijna een ideale familievriend of schoonzoon. Daarna kreeg je dan de afrekening. En gerelateerd aan het aantal gewerkte uurtjes een bijzonder hoge afrekening. Waarvoor? Om de prijs op te drijven zodat zijn commissie dan hoger wordt.

 

Kees, Almelo za 27/10, 09:13

 

 

Dit zal ook zo blijven. Provisie staat op nummer ??n en dan zal het belang van de klant een rol spelen. Je krijgt heus geen advies waar de adviseur een lagere provisie voor krijgt, maar voor jou beter is. Adviseurs bestaan niet, verkopers wel. Niemand is belangenloos.

 

H.Knol, Winsum za 27/10, 09:18

 

 

Een offerte Fortis gezien. Inkomen gescheiden vrouw 18.000 euro p/j. Waarde woning 480.000 euro. Vrouwtje heeft 180.000 euro hypotheek bij Nat.Nederlanden en heeft 80.000 euro nodig voor aflossing schulden en achterstallige hypotheekbetaling. Fortis verhoogt de hypotheek naar 440.000 euro. Mevrouw krijgt 80.000 euro en de rest gaat mee in een beleggingshypotheek om zgn. het te lage inkomen te compenseren met een prognose van 7 %rendement. Pure oplichterij 

 

Peter, Rotterdam za 27/10, 09:20

 

 

Nu er ineens een mogelijk nieuwe manier komt om middels een spaarrekening in box 1 voor de aflossing van je hypotheek te gaan sparen zijn de polissen die tot op heden in een advies zijn betrokken te duur. Hoe lang doen we dit al niet. Reeds enige jaren zit er al een wettelijk vereiste financi?le bijsluiter bij en kan de klant indien gewenst exact zien wat de kosten zijn. Ook tussen de verschillende concurrenten. De klant wenst altijd het goedkoopste kosten wat het kost, met alle risico's ! 

 

Roberto Pastramie, Amsterdam za 27/10, 09:28

 

 

De NL-er wordt doorziek van het woord RISICO. Verder geloven de meesten nog steeds in Sinterklaas. Nee, het kan niet: en mindere woonlasten EN meer geld in de hand. De meeste NL-ers kunnen gewoonweg niet rekenen, dus worden kosten op termijn niet bekeken, wordt uitgegaan, dat de bomen altijd maar met dezelfde snelheid doorgroeien, en verzekeringskosten separaat gehouden, maar moeten WEL betaald worden. Met name de DSB bank dringt haast iedere verzekering op, die maar te verzinnen is. En DAT kost geld.

 

Harry Romijn, Breda za 27/10, 09:34

 

 

Ik vraag me af wanneer er is een goede consumenten wet komt. Tegenwoordig betaal je om zelf alles uitzoeken en mag je ook nog is alle administratie van het bedrijf waar je mee in zee gaat op orde stellen. Niet normaal

 

,  za 27/10, 09:35

 

 

Deze reactie van een lezer is achteraf verwijderd, omdat deze in strijd was met onze huisregels.

 

F, A za 27/10, 09:37

 

 

ja idd het rammelt zo nu ook in onze knip! door een fout van de hypoadv zijn wij in gebreken gebeleven en nu zitten wij met de boeten, Hoe bedoel je hij had er verstand van!!!!!

 

evita, flevopolder za 27/10, 09:39

 

 

Dat is natuurlijk niet zo vreemd.Want elke zogenaamde beeedigde prutser kan geld van onschuldige mensen aftroggelen zonder enige strafmaatregel. Hieruit blijkt maar weer hoe belangrijk het is dat deze misstanden in de publiciteit komen.Tros Radar en Kassa en andere media zijn hier een goed voorbeeld van.

 

bertus, bovenkarspel za 27/10, 09:39

 

 

Ik heb bij een bank gewerkt en als zelfstandig hypotheekadviseur. Een zelfstandig adviseur moet zijn adressen kopen voor 250 euro ex BTW. Ook op deze pagina vindt u Ads door Google voor de laagste rente. U vult de NAW gegevens in en deze worden dan door verkocht aan een hypotheekadviseur. Een goede adviseur heeft 5 van die adressen nodig om 1 hypotheek af te sluiten. Maar hij heeft wel kosten van 1500 euro incl. BTW voor het adres en dan komen de andere kosten nog. Provisie is 0,6 % over hoofdsom. 

 

Peter, Rotterdam za 27/10, 09:41

 

 

Het is waar wat hier geschreven wordt. Wat mij betreft wint de Friesland bank het voor wat betreft ondeskundigheid. Zelf een hypotheek aanvraag gedaan bij deze bank. Maar na 9 weken stukken inleveren en opdragen als zij het vragen nog geen definitief besluit of ik de financien wel of niet krijg. Ik heb me gezonde verstand gebruikt en ben overgestapt naar de hypotheker. Goed advies, lui die verstand van zaken hebben. Dus moraal van dit verhaal: Blijf zelf nadenken, je bent zelf verantwoordelijk.

 

xx, friesland za 27/10, 09:50

 

 

Ik werk nu 10 jaar als hypotheekadviseur en je ziet inderdaad dat klanten alleen maar oog hebben voor maandlasten en amper naar de risico's kijken. Hoeveel hebben afgelopen jaren niet gekozen voor variabele rente terwijl het qua (extreem lage)rentestand veel verstandiger was om de rente wat langer vast te zetten. Nu de rente oploopt gaat men alsnog de rente vast zetten en zit men jaren aan een hogere rente vast. Als je hier op wees rende men naar de buurman om daar die lekker lage variabele rente af te sluiten.  

 

EK, Westbeemster za 27/10, 09:58

 

 

Ik verbaas mij nergens meer over! ook heb ik zelf als financieel adv. gewerkt en het is echt bar en boos! Maar pas ook op met de Rabobank, daar worden nog steeds met enige regelmaat adviseurs gewisseld omdat die niet integer kunnen handelen maar puur hun salaris proberen op te krikken naar 35.000 bruto p/jaar....zielig hoor!

 

financieel adviseur, hoofddorp za 27/10, 09:59

 

 

Laat de AFM ook maar eens kijken naar de adviezen van banken/tussenpersonen m.b.t. overige kredieten, verzekeringen, beleggingsfondsen, aandelenadviezen, aandelenemissies etc etc etc en een complete beerput wordt open getrokken. Van objectiviteit in de advisering is niet altijd sprake, achterliggende gedachte van het advies is veelal wat de bank zelf aan (interne) "plaatsingsprovisie" verdient, die de klant indirect/onbewust betaalt. Met 20 jaar bankervaring weet ik er alles van.

 

Andreas Toinfen, Amsterdam za 27/10, 10:01

 

 

Wat een onzin!! Sinds de WFT zijn intrede heeft gedaan en de eisen omhoog zijn geschroeft zijn er veel slechte tussenpersonen omgevallen. Alle verzekeraars, banken en tussenpersonen leiden hun personeel aardig op. Een overlijdensrisico mits goed toegepast is gewoon echt nodig. Vaak wil de klant zoveel mogelijk aflossingsvrij is lekker goedkoop, tot er wat gebeurt is de adviseur de pineut. Het wordt wel allemaal overdreven hoor

 

Jeffrey Stoffels, Rotterdam za 27/10, 10:03

 

 

Ik ben jaren adviseur geweest en als je niet bij 75%van de hypotheken een arbeidsongeschiktheids verzekering verkocht, was dat reden voor ontslag. (jaarcontracten)Dit was bij alle werkgevers in de branche regel. Dus niet kijken of het nodig is, maar de 75% regel laten bepalen of iemand zich moet laten verzekeren of niet. Ik deed daar niet aan mee en je raad het al!

 

Ronald, ALmelo za 27/10, 10:07

 

 

vroeger kon je een stuk grond kopen .een aannemer een huis er op laten bouwen geld van de bank lenen klaar is kees Nu bemoeit iedereen er zich mee Het is zo ingewikkeld geworden dat de gewone man van alle kanten word genaaid

 

ik, hoogeveen za 27/10, 10:13

 

 

joop, alleen verdient de notaris tegenwoordig bijna niets meer aan een hypotheek en worden ze in drenthe nu al onder de kostprijs gepasseerd en wordt het dus met de rechtszekerheid niet meer zo nauw genomen (zie Quote tav gemaakte fouten onder druk van lage tarieven bij notarissen)

 

ed, oosterhout za 27/10, 10:23

 

 

Ik heb slechte ervaringen met de Rabobank. Zonder te overdrijven: ze hebben echt niet een ding goed gedaan: Ik had een rentevaste periode afgesloten en na een jaar gingen ze hem toch wijzigen. Heeft maanden geduurd voordat ze in actie kwamen. Ook zijn ze mijn hele dossier kwijtgeraakt, sloten ze een inboedelverzekering af voor mijn oude woning ipv mijn nieuwe, geven onjuiste informatie etc. etc. Ben ik de enige?

 

Reservebank, Mistbank za 27/10, 10:30

 

 

Half Nederland is toch opgelicht door banken en of verzekeraar.woekerpolis aandelenlease van dexiabank,en ga zo maar door,geld politiek en oorlog zijn de smerigste zaakje in de wereld zij mijn vader altijd.

 

cvdb, b za 27/10, 10:31

 

 

Als ik de reacties op dit artikel lees, dat denk ik dat de boel hier ook nog wel zal barsten, net als in de VS.

 

Christiaan,  za 27/10, 10:34

 

 

Je bent altijd zelf verantwoordelijk. Maar door de verheerlijking van de Alpha-vakken in het nederlandse onderwijs (kijk naar de rekenvaardigheid op de pedagiogische academie) blijft het beta gedeelte (rekenen,techniek,wiskunde) ver achter. Ik heb zelf vaak verbaasd gestaan wat mij op hypotheekgebied wordt aangeboden. Maar ook op gebied van persoonlijke leningen,verzekeringen,beleggingen etc. Veel mensen kunnen gewoon niet meer nuchter rekenen, ook hboers en academici en dat is verontrustend.

 

tinus, schoonhoven za 27/10, 10:35

 

 

Dit komt door het provisie systeem. Ben zelf zo getild door de onlangs faliet verklaarde Gelink. Er zou een verbod moeten komen voor het geven van provisie op verzekeringen en hypotheken. Klant gewoon laten betalen voor de dienst die ze af nemen.

 

Albert, AMSTELVEEN za 27/10, 10:36

 

 

 

Oppassen voor ALLE verzekeraars wereldwijd.Onder Thema Even bij stil staan op fonteine.com heb ik een aantal concrete voorbeelden geplaatst die ons allen aangaan en die niet deugen. Blij nu dit artikel te zien in de Telegraaf. Verzekeraars ?..gajes van de 1e richel... en de naieve verkopers erbij.

 

van herk, frankrijk za 27/10, 10:38

 

 

Het is toch duidelijk dat hypotheek adviseurs alleen maar uit zijn op een zo groot mogelijke bonus.Dus ligt het voor de hand dat zijn hun klanten zo veel mogelijk (extra) verzekeringen laten afsluiten. Daar krijgen zij dan immers weer een percentage voor. Ik vind dit verhaal een beetje "een open deur intrappen " hoor.....

 

H.v.M., Rotterdam za 27/10, 10:39

 

 

Dit artikel verwoordt exact wat wij altijd gedacht hebben. Namelijk dat we belazerd zijn door onze adviseur van de Hypotheker, ja zeker! Je geeft aan wat je wilt, maar ze weten je zo om te praten dat je uiteindelijk doet wat zij willen. Ik dacht dat ik het beter wist. We kunnen geen enkele kant meer op, omdat wij onze limiet hebben bereikt. Ik voel me dommer dan dom. Maakt me zo boos en verdrietig dat mensen zo met hun medemens omgaan.

 

S. William, Lelystad za 27/10, 10:40

 

 

Peter uit Rotterdam; Ik sluit me geheel bij je aan. Ook ik heb jarenlang als adviseur gewerkt en ik zou alleen kunnen doorgaan wanneer ik woekerpolissen zou afsluiten zonder rekening te houden met de wens van de klant of risico`s. Puur polissen verkopen. Maar zodra je met een waterdichte offerte komt opdraven, waar je iets minder aan vedient maar goed is voor de klant, dan blijkt de klant toch voor de risicovolle optie van je conculegate kiezen omdat dat zo lekker voordelig is. Of het niet snapt en zo gevaar loopt.

 

Arjan, Rotterdam za 27/10, 10:41

 

 

verzekeren kun je toch zelf!zelfs met een zogenaamde advisuer kies je uiteindelijkook zelf,maar heb je wel meer te kiezenen in ieder geval informatie over verschillen.besparen kun je toch ook zelf! na 40 werkzame jaren in het verzekeringsbedrijf durf ik NOG STEEDS de stelling te verdedigen:" veel;leven verzekeringen zijn een veredelde vorm van oplichting LIJF ALLERT!VRAAG 5 OFFERTEN EN DE VERSCHILLEN bij verschillende advhetgeld verdampt toch grotendeels door linkse graaierswaardoor netto winst en verlies minimaal 

 

jan miedema, verzekeringsland27-10-2007 za 27/10, 10:44

 

 

Net als makelaars zijn ook de hypotheekadviseurs een zeer onbetrouwbaar volk dat alleen maar uit is op eigen gewin. Of ze nu zijn behangen met allerlei certificaten en stempels of niet. De koper dient dus zeer allert en op zijn hoede te zijn! 

 

Ruud56, Den Haag za 27/10, 10:44

 

 

Klopt heeel maal ik zit er ook in mijn maag er mee,ja en wat nu tedoen. je bent al blij dat je een koophuis heb maar toch klopt het niet.De persoon rijd nu wel in een dure auto rond, en ik zit mooi met schuld van ?180.000.

 

Boer.G.A., Enschede za 27/10, 10:52

 

 

De gratis hypotheekadviseurs adviseren natuurlijk altijd de hypotheek waar ZIJ het meest aan verdienen. Om te denken of te verwachten dat het anders zou zijn is dom en zeer naief. Zou men zich benadeeld voelen dan heeft men dit aan zichzelf te danken. De schade draagt men dan ook zelf. En niet de gemeenschap want daar zullen de sukkels het wel weer op aan sturen. Een grote bink totdat het mis gaat.

 

Andr?, Almere za 27/10, 10:54

 

 

Het viel mij ook al op, velen denken er al te zijn als ze een driedelig kostuum dragen. Maar of het allemaal onkunde is of dat het ze om de commissie te doen is, is voor mij de vraag

 

wim, amsterdam za 27/10, 10:56

 

 

Ik bemiddel sedert 1976 in hypothecaire geldleningen, waarvan de laatste tijd alleen nog maar op basis van (betaald) advies. Een product afsluiten moet elders geschieden. Cli?nten kiezen bijna altijd voor de laagste lasten, ongeacht de risico's Secundair worden vaak onnodig dure woonlastenverzekeringen, liefst tegen een eenmalige koopsom afgesloten.

 

Henk, Veghel za 27/10, 11:01

 

 

ook de hypotheker weet niet waar die het over heeft 16 jaar geleden huis gekocht ze zeiden niet doen kunnen julllie niet betalen .....!nu na 16 jaar wonen we er nog en kunnen we het nog steeds betalen en het financiele plaatje is in middels stukken minder!! 

 

pluk, almelo za 27/10, 11:03

 

 

Hypotheekadvies ... laat me niet lachen ! In 2000 werd ons een beleggingshypotheek aangeraden. In 8 jaar uit groeide het "kapitaal" uit tot nog geen 8.000,- euro ! Moeten wij met een dergelijk belachelijke opbrengst binnen 22 jaar ons huis aflossen ??? Nu wonen we gehuurd in een riante villa met veel wooncomfort, ruimte en privacy en betalen minder huur dan vroeger aan hypotheeklasten ! Waarom moet iedereen toch zo nodig een huis van zichzelf hebben ???

 

B. Willems, Maastricht za 27/10, 11:03

 

 

Dat klopt precies. De ING heeft ons een verzekeringsmannetje (een ex-RVSer, zo eentje die de druk opvoert) op ons dak gestuurd die er voornamelijk op uit was ons hoge ramp-verzekeringen aan te smeren. Toen we aangaven het daar niet mee eens te zijn, bleken we opeens niet meer voor een ING-hypotheek in aanmerking te komen. De ING-klachtenlijn wenste ons alleen maar veel succes met het zoeken naar een andere hypotheek. 

 

Terlouw, Lommel za 27/10, 11:18

 

 

Das toch niet iets nieuws? Heel Nederland rammelt toch!!! en straks ook nog van de honger

 

A.W.Odinga, Turkije za 27/10, 11:22

 

 

Ik ben zelf werkzaam geweest in de fin.dienstverlening zoals ze dit noemen. Doe je niet wat de baas zegt, en dat is de klant een poot uitdraaien, dan kun je een andere baan gaan zoeken. Nu werk ik dus niet meer als fin.adviseur. Eerlijk duurt het langst? Niet dus!

 

Ron, Kerkrade za 27/10, 11:22

 

 

de klant wil gewoon voor niks wonen en doen dingen waar ze zelf ook geen verstand van hebben. Zich informeren? Ho maar, snel tekenen. Over het kopen van een auto doen ze een half jaar, maar een hypotheek moet op een namiddag geregeld worden. Eigen schuld dus

 

sjors, amsterdam za 27/10, 11:24

 

 

dit roep ik al 25 jaar ook tijdens mijn loopbaan als financieel adviseur alle zgn adviesburootjes zijn er maar voor een ding das hun provisie niet uw goedkope hypotheek het is niet zo anders dan de overheid tijdens verkiezingstijd veel beloven tot men afgesloten heeft daarna ai oei en sorry maar neen veranderen gaat niet het is niet zo moeilijk als ze leren luisteren wat een zgn adviseur nu echt wil!!

 

thejoker, knokke belgie  za 27/10, 11:31

 

 

De hypotheekadv. zijn ratten. Op het moment dat je doorvraagt hebben ze geen tijd of weten ze het antwoord niet. Klant heeft zelf ook de schuld dat ie genaaid wordt. Wie heeft zich verdiept in de mogelijkheden met alle +en en -en en heeft ook de voorw. van de geldboer gelezen? Het heeft onze hypotheekadv. 3 uur gekost om alle vragen te beantwoorden en hij was er ziek van. Mooi verhaal van beleggen met X% aan rend.. Met of zonder kosten? Dat vertellen ze pas als je het vraagt. Te mooi verhaal. Spaarhyp.=OK

Iemand die zich wel verdiept heeft, Duckstad za 27/10, 11:40

 

 

Beroerd gesteld tegenwoordig. Voor je een hypotheek afsluit zou je eigenlijk eerst een gedegen opleiding hiervoor moeten volgen.

 

jan, Putte za 27/10, 11:47

 

 

Een hypotheek "lekker ouderwets" Lenen, aflossen en je "rentedeel" gewoon maandelijks terugvorderen middels een loonbelastingbeschikking. Mensen rekenen zich rijk met beleggingen, die verkapte roulettetafels zijn. Alle andere varianten in lenen schroeven de huizenprijzen verder op en hollen de kopers uit tot op t bot. Als je k?n lenen tot 350.000 koop dan iets van 250.000 want budgetten voor een huis zijn er niet. Het is je vol laten pompen met schuld ! Immers is je echt budget 0.-

 

Johan Voorhaar, Hilversum za 27/10, 11:50

 

 

In Amsterdam was een gezegde: " je kunt de kat z'n staart wel verzekeren", als het ging om onnodige en dwaze verzekringen. De DSB "bank" is gespecialiseerd in het verzekeren van staarten van katten. Pas alsjeblieft op met die lui !!!

 

goede raad , wognum za 27/10, 11:57

 

 

Eens aan tafel gezeten bij een Postbank/ING hypo adviseur. Had me nog niet ingelezen in de (on)mogelijkheden wat snel werd gezien en uitgebuit. Besloot er een nachtje over te denken waarna de druk verder werd opgevoerd. In de zucht naar de handtekening werd mij zelfs een schriftje getoond met positieve reacties van klanten! Taferelen die je verwacht in een Turkse tapijtwinkel. Ik zei uiteindelijk nee, waarna de goede man mij nog herhaaldelijk belde met steeds weer met een "wat ik nu voor u heb" verhaal. Bizar. 

 

bee, katwijk za 27/10, 12:01

 

 

Het valt mij op dat iedereen het hier heeft over transparantie van de markt. Wat wordt er op een auto verdiend? En wat is de marge op kleding? Juist 400%. Er wordt duidelijk voorbij gegaan aan het feit dat de financi?le markt behoorlijk hoge opleidingseisen momenteel stelt aan het personeel. HBO of hoger is niet vreemd. Die mensen kosten geld. En foute adviezen? Maken accountants, advocaten, doktoren etc zich ook schuldig aan. De klant wil veelal de laagste prijs en laat zich leiden door eigen hebzucht.

 

Mark, Weert za 27/10, 12:11

 

I

k werk zelf al jaren bij Fortis BANK en de droevige verhalen die hierboven over Fortis vermeld staan herken ik wel, maar dan niet over Fortis BANK, maar Fortis ASR. Tussenpersonen slijten de meest schofterige constructies aan klanten en dienen deze posten in met een compleet andere motivatie. Gelukkig zijn er door WFD een hoop cowboys uit de markt gejaagd. Fortis bank handelt net als de meeste andere grote banken in 98% van de gevallen integer.

 

Adviseur Fortis Bank, Arnhem za 27/10, 12:12

 

 

Ik heb zelf een blauwe maandag als adviseur bij Aegon gewerkt. Mooi sollicitatiegesprek, daarna een opleiding van 4 weken en hopla, ik was adviseur met een minimum salaris dat enkel omhoog ging als ik verzekeringen verkocht. 99% van de adviseurs kon het geen bout schelen of de klant opgelicht werd. Op 1100 euro per maand was niet te leven dus die provisie had je gewoon nodig. Een adviseur is als een uitgehongerde leeuw die een prooi ziet. Hij moet en zal iets verkopen om zijn eigen salaris op niveau te krijgen. 

 

Ben, Haarlem za 27/10, 12:14

 

 

Vooral ook aandacht naar vereniging eigen huis: die zeggen onafhankelijk advies te geven, maar dat blijkt niet zo te zijn! In een persoonlijke top vijf komen vier hypotheekvormen van de ABN naar voren: belangenverstrengeling! Want ABN amro heeft een groot belang in vereniging eigen huis. Met Vereniging eigen huis en FBTO zelfde laken een pak, dus wees gewaarschuwd!

 

carolientje, Amsterdam za 27/10, 12:17

 

 

Ik heb zelf op advies van hyphotheek centum kennemerland een aflossings vrije hypotheek van E 165000,- tegen 4,5 % met een rente vaste periode van 10 jaar. Ik werd wel verplicht om een overlijdings risico verzekering aftesluiten die mij E 200,- per maand kost. Van deze verzekering wil ik nu af maar dat is volgens de tussenpersoon alleen mogelijk als ik mijn huis verkoop of als de hypotheek is afgelost. Wat een wereld van list en bedrog.

 

Frank, Haarlem za 27/10, 12:21

 

 

Een ieder die een huis koopt op 2 inkomens is fout bezig. De hoofdkostwinner moet het kunnen betalen. Immers ga je voor minimaal 30 jaar een verplichting aan. Kan niet op 1 inkomen ? Massaal even g??n huis kopen het eerste jaar, dan is er paniek onder de verkopers en kan hun huis voor ?lke prijs weg. Waarde van woningen zijn de centen van de banken en verder niks meer of minder dan de steen en houtprijs.

 

Chelitha, Hilversum za 27/10, 12:22

 

 

En denk maar niet dat er ??k maar iets veranderd in dat graaierscicuit van notarissen; hypotheek-adviseurs en makelaars. Ze chouden zichzelf zorgvuldig in stand; niet in het minst geholpen door het onbenul van de gemiddelde consument, maar vooral door (toenemende) onbekwame kamerleden, die met een dikke 7000 euri per maaand geen noodzaak meer voelen de "gewone"man te beschermen op dit soort punten.

 

Joep, Odijk za 27/10, 12:30

 

 

Heb gisteravond de reactie van de heer Hogervorst (directeur AFM) gehoord. Daar was het geluid wel anders dan hier staat genoteerd. Zaken worden weer behoorlijk uit zijn verband gerukt, over een kam geschoren en sensationeel gemaakt zodat de krant maar meer kan verkopen. De mensen willen dat toch immers lezen?? Hetzelfde geldt voor programma's als dat van RADAR. Mee eens: provisie-systeem werkt niet in voordeel van de klant. Ervaring is nog wel dat menig klant nu toch gaat voor het "gratis" advies van de buurman...

 

Jacco, Alkmaar za 27/10, 12:30

 

 

Het advies van deze mannen is alleen u te overtuigen hoeveel onnodige rotzooi aan verzekerings en risico producten moet af sluiten op dat hun eigen portemonnee zo groot mogelijk gespekt gaat worden door uw goed gelovig denken!!

 

roel van der veen, vlaardingen za 27/10, 12:49

 

 

Maar mensen waarom laat het merendeel van de bevolking zich bedonderen door hypotheekverstrekkers. Omdat je toch beslist een groter huis moet hebben dan die ander? en dat alles het liefst voor zo min mogelijk geld. En met name omdat men het veel gemakkelijker vindt om een ander voor je te laten denken gaan er zoveel mensen de boot in. Mensen het is gewoon een kwestie van goed vergelijken en heel goed nadenken wat je wel of niet nodig hebt en wat je kunt missen. Denk zelf eens na ipv het uitbesteden ervan.

bren, breda za 27/10, 13:10

 

 

Een goede adviseur heeft de diploma erkend hypotheekadviseur. Een diploma, die sinds 1 oktober 2007 verplicht is. Om zo'n cursus te halen, moet een zelfstandig adviseur zo'n 2000 euro betalen en moet vervolgens examen doen bij de AFM wat hij/zij niet mag nazien. Het is een behoorlijk pittig examen. Het probleem bij die grote kantoren is dat hele schermen mensen kunnen meevaren op 1 diploma. Dat moeten ze dus gaan verbieden. Dan is er niets aan de hand!

 

Yvon, DB za 27/10, 13:19

 

 

Lekker allemaal weer met het geld onder het matras? omdat niets in nederland meer eerlijk verloopt. ik heb er mijn buik vol van, ben in ieder geval nergens meervoor verzekerd, loopt lekker in de duiten alle verzekeringen en sparregelingen aan het gas. heb al 50 jaar betaald en nog nooit maar iets vergoed gekregen laat dat maar aan de crimi,s over.

 

varg., den haag za 27/10, 13:20

 

 

Dat heb je natuurlijk zelf in de hand. Iedereen kan weten dat koppelverkoop niet mag. Mij hebben ze ook geprobeert om verzekeringen aan te smeren maar ben daar gewoon niet ingetrapt

 

Els, Arnhem za 27/10, 13:39

 

 

Niet alleen hypotheekadviezen lijken in handen te vallen van snelle geldjongens, heel onze financiele diensten wereld daar kun je vragen bij stellen. Enkele decennia geleden hadden we nog gerenomeerde financiele instellingen, waar je je vertrouwen op kon stellen, dat ze waarmaakten waar ze zich voor uitgaven. Tegenwoordig moet je goed alle kleine lettertjes lezen bij diezelfde instellingen, en welhaast juridisch geschoold en financieel expert zijn om door diezelfde instellingen geen poot uitgetrokken te worden.

 

dorus, ede za 27/10, 13:49

 

 

Het probleem zit hem dus niet in onervaren personeel of niet deskundig genoeg personeel, maar het beleid van de grote financiele instellingen in veranderd, en zeker net ten goede. Als je ziet wat de grote Sportsponsoren presteren op het gebied van geld binnenhalen, rijzen je haren ten berge. Geen wonder dat er een aardige stuiver overblijft om hun geweten te sussen. De term misleiding komt dichter bij de realiteit dan de term "advies"!

 

dorus,  za 27/10, 13:53

 

 

Clienten hebben e.e.a. ook aan zichzelf te danken. Willen a

Modules & dossiers

Opvoerdatum

31 okt 2007

Laatst gewijzigd

31 okt 2007

Reacties

Er zijn (nog) geen reacties op dit artikel

Reageren? Graag eerst inloggen.

Permanent Actueel met Fintool?

Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank en Helpdesk.
Lees verder

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.

1
1