Het DKD brengt gegevens van klanten van CWI (bemiddeling bij werk), de uitkeringsinstantie UWV en de sociale diensten van gemeenten bij elkaar. Alle partijen - ook de klant zelf - mogen deze gegevens inzien en gebruiken. Daardoor hoeven klanten van deze instanties hun gegevens in het vervolg nog maar één keer te verstrekken.
In de gemeente Den Haag heeft de afgelopen drie maanden het KDK proefgedraaid. De resultaten hiervan zijn bemoedigend voor de landelijke invoering. De proef toont aan dat het mogelijk is om in de hele keten van werk en inkomen gegevens te delen en die ook zichtbaar te maken voor de klant. Een aantal gemeenten neemt het initiatief van Den Haag symbolisch over.
De huidige versie van het DKD is nog een begin. In de toekomst worden ook gegevens van andere instanties worden opgenomen in het dossier. Klanten van aangelsoten organisaties kunnen met dan via internet hun eigen digitale dossier bekijken. Een unieke code (DigiD) geeft toegang tot hun persoonlijke gegevens. Zijn die onjuist, dan kan de klant ze laten aanpassen. Naast het inzien van gegevens kan de klant ook digitaal aanvragen indienen voor een werkloosheids- of bijstandsuitkering. De bekende gegevens worden automatisch ingevuld, zodat de klant dat niet meer hoeft te doen.
Bron: SZW, 03-10-2007
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99