Aan de ondernemers is gevraagd van welk type financieel dienstverleners zij gebruikmaken op het gebied van verzekeringen. De uitkomsten:
· adviseurs verbonden aan zelfstandig assurantiekantoor: 48%
· adviseurs verbonden aan een bank: 31%
· adviseurs verbonden aan een verzekeringsmaatschappij: 25%
· adviseurs verbonden aan overige organisaties: 13%
Op de vraag een beoordeling te geven over de algemene tevredenheid met die advieskanalen waar men zelf concrete ervaring mee heeft op het gebied van verzekeringen, gaven de MKB-ondervraagden de volgende ‘rapportcijfers’:
· adviseurs verbonden aan een zelfstandig assurantiekantoor: 7,5
· adviseurs verbonden aan een bank: 7,0
· adviseurs verbonden aan overige organisaties: 7,0
· adviseurs verbonden aan een verzekeringsmaatschappij: 6,9
Op de vraag welke dienstverlening van hun adviseur de hoogste waarde geniet, gaven de ondernemers de volgende uitkomsten:
· verzorgen communicatie met aanbieder: 7,8
· onderzoek polisvoorwaarden: 7,6
· op eigen initiatief wijzen op veranderingen in wetgeving 7,5
· advies inzake te verzekeren risico’s: 7,4
· onderzoeken laagste premie: 7,3
· advies pensioensituatie: 6,5
· bereikbaarheid: 6,3
De helft van de MKB-ondernemers vindt het belangrijk dat de externe adviseur aangesloten is bij een keurmerkorganisatie. Het keurmerkonderdeel dat voor hen de meeste waarde heeft:
· onafhankelijke commissie ter beoordeling advies: 57%
· onafhankelijke commissie ter beoordeling honorarium: 53%
· getoetste betere betrouwbaarheid: 51%
· getoetste betere deskundigheid: 50%
· getoetste betere bedrijfsvoering: 28%
MKB-ondernemers staan ook positief tegenover een toename van het gebruik van digitale communicatie door financiële dienstverleners. Nu heeft 69% (!) van de MKB-ondernemingen een eigen website en 65% van de ondernemers koopt wel eens diensten in op internet.
Bijna driekwart van de ondernemers vindt het plezierig als zaken met de verzekeringsadviseur per mail of via internet kan plaatsvinden. Toch vindt maar 46% van de ondernemers dat de verzekeringsadviseurs op dit moment al optimaal gebruikmaken van de mogelijkheden die e-mail en internet te bieden hebben.
Bron: InFinance, 06-06-2007
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99