Onder verantwoordelijkheid van Westerbeek is fraudebeheersing helder op de kaart gezet en is het fraudebewustzijn bij verzekeraars toegenomen. Met schadeverzekeraars is succesvol de dialoog aangegaan om ervoor te zorgen dat fraudebeheersing structureel op de directieagenda's prijkt. Ook met (organisaties van) tussenpersonen, gevolmachtigden, experts en reparateurs is contact gelegd en is samenwerking gerealiseerd om aansluiting te bereiken met de activiteiten van verzekeraars. Voor leden van het Verbond van Verzekeraars is een speciale toolkit ontwikkeld met handreikingen als adviezen, formats en checklists, waarmee verzekeraars vorm en inhoud kunnen geven aan hun fraudebeleid. Momenteel verschijnt het derde onderdeel van deze toolkit. Met dit supplement over onder meer de ethiek van ondernemen, interne communicatie, de rol van expert/reparateur en de toepassingsmogelijkheden van de Fish-databank is de toolkit compleet.
Conform de planning neemt het Centrum Bestrijding Verzekeringsfraude (CBV) het stokje over. Onder leiding van Ferdinand Soeteman staan in de tweede fase (tot 1 juli 2008) vooral op de agenda centrale thema's als: informatievoorziening, consumentenvoorlichting over fraudeaanpak en samenwerking met de overheid. Het CBV ontwikkelt het fraudebeheersingsbeleid ten behoeve van het Verbondsbestuur. Het CBV richt een helpdesk in en fungeert als centraal aanspreekpunt, waarbij het Bureau Justitiële Zaken, het Fraudeloket en het secretariaat van de Stichting CIS zijn ondergebracht.
Bron: Verbond van Verzekeraars, 04-06-2007
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99