Jarenlang werd het merendeel van verzekeringen via derden verkocht. De afgelopen jaren nam het aandeel van rechtstreekse verkoop al gestadig toe, tot in 2006 de balans flink omsloeg: 52 procent van de polissen werd rechtstreeks en 48 via derden verkocht. In 2005 werd nog zestig procent via derden verkocht en veertig procent rechtstreeks. Volgens statisticus Alex Hoen is de stijging vooral van statistische aard. “Ziektekostenverzekeringen worden het vaakst rechtstreeks aan de consument verkocht. In 2006 is het nieuwe zorgverzekeringsstelsel ingevoerd. Het onderscheid tussen ziekenfondsen en particuliere zorgverzekeraars is daarmee vervallen, met als gevolg dat alle zorgverzekeraars particuliere verzekeraars zijn geworden. Het premievolume van de zorgbranche is daardoor in één klap gestegen van zo’n elf naar ruim dertig miljard euro. Het gewicht van de zorgbranche op het totaal is dus aanzienlijk toegenomen en dat verklaart de grote stijging van het totaalaantal.”
De andere branches laten het ‘vertrouwde beeld’ zien: de meeste verzekeringen worden daar via derden verkocht, al neemt het aantal rechtstreekse verkopen in de meeste branches wel langzaam toe. Na ziektekosten zijn het vooral de transport- en motorrijtuigenverzekeringsbranche die relatief veel aan directe verkoop doen. Voor brand, inkomen en de categorie ‘overige verzekeringen’ (aansprakelijkheid, rechtsbijstand, reis e.d.) is de indirecte verkoop veruit het belangrijkste afzetkanaal, al neemt het aandeel daarvan ook in de eerste twee subbranches af. “Alles wijst er dus op dat de sprong in de richting van de directe afzet de komende jaren zal doorzetten”, concludeert Hoen, “al verwacht ik wel dat dit met kleine stapjes zal gebeuren.”
Bron: Verbond van Verzekeraars, 18-05-2007
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99