Aangesloten organisaties blijken steeds vaker en beter inzicht te willen hebben in de financiële situatie van hun klanten. De opgevraagde informatie had betrekking op de krediet- en abonnementsgegevens van ongeveer 10,5 miljoen consumenten. Ook de informatieverstrekking aan consumenten is in 2006 opnieuw aanzienlijk gestegen.
Meer dan 117.000 consumenten vroegen hun eigen gegevens bij BKR op, ruim 5% meer dan in 2005. Deze stijging hangt samen met de toenemende bekendheid van BKR.
Daarnaast is in het kader van fraudebestrijding het aantal informatieverstrekkingen afgelopen jaar enorm gestegen. Ruim 11 miljoen keer werd over de nummers van ongeldig verklaarde identiteits- en reisdocumenten uit binnen- en buitenland informatie gegeven. Dit is 22% meer dan in 2005. Met deze informatie kan snel worden gecontroleerd of een document ongeldig is en wordt op eenvoudige wijze schade bij het bedrijfsleven en de overheid door frauduleus handelen met ongeldige identiteitsdocumenten voorkomen. In meer dan 105.700 gevallen bleek een gecontroleerd document ongeldig te zijn, ruim 20% vaker dan in 2005.
Bron: ANP Pers Support, 03-05-2007
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99