Volgens de AFM wordt de geleverde kwaliteit nu nog als hoog ervaren, 80 procent van de consumenten is tevreden tot zeer tevreden over financiële diensten. De rooskleurige blik van de consument zou het gevolg zijn van een gebrek aan informatie. Zo hebben consumenten meestal geen idee wat de structuur en de omvang van de beloning van adviseurs is.
Doordat de sector gedwongen wordt tot grotere openheid zullen mensen volgens de AFM beter en eerder leren inschatten wat de werkelijke kwaliteit van diensten is. Zo wordt er gewerkt aan de wettelijke plicht om duidelijkheid te geven over provisies. Daarnaast krijgen consumenten steeds meer middelen in handen om de kwaliteit van dienstverlening vroegtijdig te kunnen beoordelen, zoals vergelijkingsprogramma's op internet. Ook toenemende aandacht van de media voor onoorbare praktijken zou een steentje bijdragen. De grotere openheid en de toename van informatie zou er toe kunnen leiden dat financieel consumenten negatiever gaan oordelen over financieel dienstverleners.
Bron: Kluwer, 03-05-2007
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99