Op 1 juli 2005 werd het lage tarief voor auto’s met een grijs kenteken voor particulieren afgeschaft. In veel gevallen moest er vanaf die datum vier of vijf keer zoveel motorrijtuigenbelasting betaald worden. Voor ondernemers met een BTW-nummer die in het bezit zijn van een bestelauto is het lage tarief wel in stand gebleven. “Particulieren met een bestelauto werden door de nieuwe regeling niet alleen geconfronteerd met een enorme lastenverhoging maar ook met een grote waardedaling van hun voertuig. In veel gevallen gaat het om duizenden euro’s.”, aldus de ANWB.
Bron: ANWB, 26-04-2007
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99
Dank voor uw reactie. Graag leg ik mijn eerste reactie nog eens beter uit. Het was wel legaal, maar de bedoeling van de wet was oorspronkelijk dat het grijze kenteken zou worden gebruikt voor automobielen die gebruikt werden als bestelauto, vandaar die aanpassingen die u noemt.
De fout van de wetgever was dat de particulieren een bestelauto konden gaan rijden met de voordelen die bedoeld waren voor de ondernemers. Dus wel legaal. Zeker. De rechtsongelijk-heid die ik bedoel is dan ook geen echte rechtsongelijkheid, maar verkeerd gebruik van de mogelijkheden, die bedoeld zijn en waren voor ondernemers. Neemt niet weg dat voor de particulieren inderdaad nu een nadeel ontstaat. In die zin heeft u gelijk. Maar bezien in het licht van de bedoeling van de wettelijke mogelijklheden m.b.t. het grijze kenteken is het allemaal wel begrijpelijk wat de wetgever nu doet. De manier waarop is niet goed. Als daarover geprocedeerd wordt , natuurlijk helemaal terecht.