“Daarnaast moeten ze consumenten ook goed en helder voorlichten over producten voor sparen, beleggen, lenen en verzekeren. De wetgever heeft niet voor niets een zware verantwoordelijkheid en zorgplicht neergelegd bij de aanbieders van financiële diensten”, aldus de bond. “De campagne ‘Blijf positief’ van het ministerie van Sociale zaken en werkgelegenheid wijst consumenten bijvoorbeeld op de risico’s van onverantwoord leengedrag. Het is goed voor consumenten dat overheid dit doet, maar consumenten zijn echter niet alleen geholpen met educatie en voorlichting door de overheid.”
Bron: Consumentenbond, 19-04-2007
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99
Ik zou zeggen dat de branche organisaties eens iets van zich laten horen. Je begint nu ook te merken dat het structureel criminaliseren van financieel adviseurs zijn vruchten af begint te werpen. De consument wordt wantrouwend en twijfelt steeds meer aan de integriteit van de adviseur. En dan dat ge.eik over het provisiesysteem. Waarom zou een adviseur welke op feebasis werkt nou werkelijk op zoek gaan naar de scherpste aanbieding ? Hij krijgt toch wel betaald. Als de adviseur welke op provisie basis werkt geen scherpe aanbieding maakt vergezeld van een goed advies raakt hij de zaak kwijt aan 1 van de zeer vele concurrenten. Het vooruitzicht van vele uren investering en niets verdienen zorgt ervoor dat adviseurs scherp blijven.
Maar onder het mom van maatschappelijke verantwoordelijkheid etc. etc. en de angst voor het almachtige ministerie van financien praten we vrolijk mee over transparantie etc. etc.
Ik vrees dat we zelf een partij op moeten richten, De financiele tegenpartij. Met een paar honderd leden grote advertenties financieren als reactie op de blaartrekkende berichten van VEH , CB , RADAR en soortgenoten.