Bestuurslid Kist noemde 2007 een ‘jaar van de waarheid’ voor de Nederlandse verzekeraars die nu voor alle beleggingsproducten en alle betrokken klanten bekijken of er sprake is van onvolkomenheden, zoals die eerder door de AFM zijn geconstateerd bij een deel van de aanbieders van deze polissen.
Kist acht het cruciaal dat consumenten een faire keuze kunnen maken. “Soms is iemand bij het afsluiten van een hypotheek met een aparte overlijdensrisicoverzekering veel beter af. Maar de verkoper vertelt dit niet altijd.”
De AFM rondt deze zomer een ‘breed’ en voor ’80 procent marktdekkend’ onderzoek af naar de huidige praktijk bij het afsluiten van nieuwe beleggingsverzekeringen, onder meer op het punt van de zorgplicht. De uitkomsten en eventuele sancties worden eerst aan de aanbieders voorgelegd voordat ze eventueel worden gepubliceerd.
Directeur Korte meldde dat de AFM 172 tv-reclames voor krediet heeft beoordeeld op de eisen die daaraan worden gesteld. Reclames voor krediet mogen niet misleiden en bij vermelding van een rentepercentage of een maandlast is vereist ook informatie over de totale prijs van het krediet, de kredietsom of de kredietlimiet op te nemen. Een derde van de spotjes voldeed niet aan de eisen, waarop de 9 partijen die verantwoordelijk waren voor de reclames zijn aangesproken. Een groot deel van de spotjes is na het contact met de AFM aangepast. De AFM blijft de komende tijd televisiereclames voor krediet nauwgezet beoordelen.
Bron: Persbericht AFM, 04-04-2007
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99