Het toezicht op financieel dienstverleners stond in 2006 in het teken van het beoordelen en verwerken van de ruim 11.000 vergunningaanvragen, waarvan ultimo 2006 70% was afgerond. Veel aandacht is daarnaast uitgegaan naar toezicht op de naleving van regelgeving voor reclameuitingen en de Financiële Bijsluiter die marktbreed nog veel te wensen over laat. In totaal zijn 123 bijsluiters beoordeeld en 558 reclameuitingen.
De aantrekkelijkheid van Nederland als kapitaalmarkt en de snelle afwikkeling van ingediende prospectussen hebben geleid tot een bovengemiddelde populariteit van het Nederlandse prospectustoezicht. In totaal heeft de AFM 363 goedkeurende verklaringen afgegeven, tegen 188 in 2005.
Uit de AFM Consumentenmonitor blijkt dat het vertrouwen onder consumenten in financiële instellingen in 2006 is gedaald. Dit is deels te verklaren uit de aandacht voor beleggingsverzekeringen. Daarnaast veroorzaakt toenemende aandacht voor transparantie in het algemeen een bewuster oordeel van consumenten over de werkelijke kwaliteit van financiële diensten. Pas op langere termijn zal het verhoogde bewustzijn van consumenten zich naar verwachting vertalen in een toegenomen vertrouwen. Consumenten zien wel meer verantwoordelijkheid voor zichzelf. In 2006 vindt bijna de helft van de consumenten (48 procent) dat zij zelf de grootste verantwoordelijkheid hebben bij de aanschaf van een financieel product.
De toezichtlijn, nu het Meldpunt Financiële Markten, ontving in totaal 7.389 vragen en opmerkingen van consumenten wat 2.099 toezichtsignalen opleverde. Ongeveer een kwart van de signalen komt nu via Geldwaardering.nl binnen.
Klik hier voor het jaarverslag.
Bron: Persbericht AFM, 04-04-2007
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99