“Ik meen dat verzekeraars een onjuiste interpretatie geven van artikel 7:940 lid 3 van het Burgerlijk Wetboek”, schrijft Wabeke. Dit artikel beoogt de verzekeraar en zijn klant gelijke opzegrechten te geven. Als een verzekeraar de polis tussentijds kan opzeggen, krijgt de verzekerde die optie automatisch ook, zo heeft de wetgever volgens Wabeke hier proberen te regelen.
De Ombudsman constateert nu dat uit ingediende klachten blijkt dat ‘veel verzekeraars’ van hun klanten eisen dat die ‘voldoende zwaarwegende grond’ aanvoeren om tussentijds een verzekeringscontract te kunnen opzeggen.
De verzekeraars motiveren deze eis aan hun klant met het argument dat een verzekeraar ook alleen een polis mag opzeggen wegens voldoende ernstige omstandigheden. Gelijke opzegrechten voor verzekeraars en verzekerden betekent daarom dat ook een klant een polis alleen op grond van heel ernstige redenen tussentijds mag beëindigen, menen de verzekeraars.
Op het eerste gezicht lijkt op gelijke en evenwichtige opzegrechten voor iedereen weinig af te dingen, beseft de Ombudsman Verzekeringen. Maar: “Men moet wel beseffen dat de gevolgen van een opzegging door de verzekeraar voor de verzekeringnemer veel ingrijpender zijn dan de gevolgen van een opzegging door de verzekeringnemer voor de verzekeraar. Bovendien blijkt al uit de tekst van de wet dat die opzeggingsgrond alleen voor verzekeraars geldt.”
“In veel gevallen is er een ongelijkheid tussen de verzekeraar en de verzekeringnemer. Voor de verzekeraar is de klant er een van velen; de verzekeringnemer moet een aantal essentiële voorzieningen in zijn leven via een verzekering treffen, zeker in een tijd van een terugtredende overheid.” Wabeke benadrukt dat verzekeraars deze ongelijke machtspositie tegenover klanten moeten meewegen.
De Ombudsman vermoedt dat het bemoeilijken door verzekeraars van het tussentijds opzeggen door de klanten wordt ingegeven door belangen van tussenpersonen. Veel oversluitingen van bestaande polissen vinden namelijk plaats op advies van een nieuwe tussenpersoon. Dit vormt een makkelijke inkomstenbron voor tussenpersonen. Die hoeven namelijk bij de overname van een lopende post bij dezelfde verzekeraar geen provisierechten van de vorige tussenpersoon af te kopen. Het sluiten van een nieuwe verzekering levert hen wel vaak afsluitprovisie op.
Het Verbond van Verzekeraars heeft zijn leden recentelijk geadviseerd om vooral jaarcontracten aan te bieden. Klanten kunnen desgewenst wel voor meerjarige contracten opteren. Daartegenover staat vaak een korting op de premie. Het Verbond vindt het een ‘principezaak’ om niet mee te hoeven werken aan ‘calculerende klanten die de korting opstrijken, dankjewel zeggen en dan naar de volgende stappen.’
Bron: Het Financieele Dagblad, 23-03-2007
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99