De bankmedewerker adviseerde zijn klanten zeer risicovolle optieconstructies waardoor voor miljoenen euro’s aan pensioenpotjes, erfenissen en overwaardes van woonhuizen verloren gingen.
“Het is verbijsterend om te zien hoe een losgeslagen adviseur nagenoeg een heel dorp in de problemen weet te brengen”, zegt de raadsman van de gedupeerde klanten van ABN Amro.
De advocaat heeft ondertussen elf vrijwel identieke procedures opgestart tegen de bank. Allemaal draaien ze om dezelfde adviseur en diens rampzalige adviezen. De raadsman: “Van de slager tot de tandarts. Bij de een ging het daarbij om tienduizenden euro’s, bij de ander om ruim een miljoen.”
Aanvankelijk dacht de advocaat dat hij te maken had met slechts één slachtoffer. Vorig jaar stelde de rechter deze bankklant in het gelijk en wees hem een schadevergoeding van een half miljoen euro toe. Volgens de rechter had ABN Amro zijn klant moeten waarschuwen voor de risico’s toen hij het advies gaf om geld in opties te steken. Nadat dit vonnis bekend werd, bleken er plotseling veel meer beleggers soortgelijke ervaringen met de bank te hebben. ABN Amro wilde niet ingaan op de kwestie.
Bron: De Telegraaf, 16-03-2007
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99