De huidige organisatie van ABP, waarbij pensioenfonds, vermogensbeheer en administratie onder één dak zitten, beperkt het fonds in het verkopen van producten die buiten het traditionele ouderdomspensioen liggen. ‘We hebben de ambitie om meer pensioenproducten aan te bieden die kunnen worden ingezet vóór het bereiken van de eigenlijke leeftijdsgrens van 65’, zegt Edith Snoey, vicevoorzitter van het ABP-bestuur.
Pensioenfondsen worden wettelijk ingeperkt bij het verkopen van producten die commerciële marktpartijen ook aanbieden. Door de toenemende flexibilisering neemt het belang van het traditionele ouderdomspensioen af en raken individuele verzekerde regelingen meer in zwang.
Recentelijk raakte ABP in conflict met toezichthouder de Nederlandsche Bank (DNB) over de verkoop van levensloopproducten. Het pensioenfonds moet dit doen via verzekeringsdochterbedrijf Loyalis. DNB legde ABP een boete op, omdat Loyalis ten onrechte gebruikmaakte van de naam van de moeder. Bovendien gaf ABP zelf steun bij de verkoop van de producten.
Volgens Snoey is het onzeker of de opsplitsing van de ABP-organisatie de mogelijkheden verruimt.
ABP behoort samen met zorgfonds PGGM tot de laatste grote bedrijfstakfondsen die alle activiteiten in één hand hebben. Grote partijen als metaalfonds PMT en het bedrijfstakfonds voor de bouw brachten vermogensbeheer en administratie al eerder in een aparte organisatie onder. PGGM gaf eind vorig jaar aan dat het werkt aan een splitsing.
Volgens Snoey is het de bedoeling dat de afgescheiden uitvoeringsorganisatie in eigendom blijft van de werknemers en werkgevers uit overheid en onderwijs. Ook aan de huidige taken van het pensioenbestuur, dat verantwoordelijk is voor de uitvoering van de regeling, wordt niet getornd.
Bron: Het Financieele Dagblad, 17-03-2007
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99