U dient zich vóór 31 maart aan te melden bij het KiFiD. Tijdens de aanmeldprocedure wordt u gevraagd of u ermee akkoord gaat dat indien in de toekomst door consumenten geschillen aan het KiFiD worden voorgelegd deze geschillen bij bindend advies worden behandeld. U kunt dan aangeven of u hier wél of niet mee akkoord gaat. Gaat u hiermee akkoord, dan bent u verplicht uitspraken van de Geschillencommissie na te komen tot een financieel belang van 150.000 euro.
Bij een bindend advies leggen partijen een geschil voor aan een derde waarbij wordt afgesproken dat ongeacht de beslissing van deze derde beide partijen zich hierbij zullen neerleggen. Nadat een bindend advies is uitgebracht is het slechts in zeer bijzondere gevallen mogelijk om alsnog naar de rechter te gaan.
De consument die een klacht heeft over een financiële dienstverlener kan vooraf bedenken welke procedure voor hem de meeste kans op succes biedt. Hij kan kiezen voor een bindend advies via KiFiD of voor een procedure bij de rechter.
Beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar BAVAM heeft ernstige bezwaren tegen de hoge grens van 150.000 euro waarvoor het KiFiD een bindend advies kan geven. Bureau D & O stelt in haar nieuwsbrief van 15 maart dat het per definitie onverstandig is om als verzekerde akkoord te gaan met een vorm van geschillenbeslechting waarvoor de beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar nog geen akkoord heeft gegeven of waarvan duidelijk is dat deze hiertegen bezwaren heeft. D & O verwacht daarnaast dat, als de grens van 150.000 euro wordt gehandhaafd, verzekeraars hun premie zullen differentiëren voor die kantoren die wél bij voorbaat akkoord gaan met een bindend advies en kantoren die niet bij voorbaat akkoord gaan met een bindend advies.
Als u bij toetreding tot het KiFiD niet akkoord gaat dat alle toekomstige geschillen bij bindend advies worden beslecht, kunnen er zich bij een geschil twee situaties voordoen:
1. Voorafgaand aan de behandeling van een concreet geschil verklaart u zich ermee akkoord dat het voorliggende geschil via bindend advies wordt beslecht.
2. U gaat definitief niet akkoord met een bindend advies. De geschillencommissie zal ook in dat geval het geschil behandelen en hierover uitspraak doen. Zowel de consument als u kunnen vervolgens de zaak in volle omvang voorleggen aan de rechter. Wel zal er rekening mee moeten worden gehouden dat de rechter uiteraard kennis neemt van de uitspraak van de geschillencommissie en hier een bepaalde waarde aan kan toekennen. Maar de rechter heeft de vrijheid om alle aspecten opnieuw te wegen. Ook is dan hoger beroep tot aan de Hoge Raad mogelijk.
D & O adviseert financiële dienstverleners die toetreden tot KiFiD zich ernstig te beraden voordat zij ermee instemmen dat toekomstige geschillen bij bindend advies worden beslecht. Mocht u zich reeds bij het KiFiD hebben aangesloten en zich niet of onvoldoende bewust zijn geweest van het feit dat u er mogelijk mee heeft ingestemd dat geschillen bij voorbaat via bindend advies worden beslist, dan is het raadzaam om u met een aangetekend schrijven tot het KiFiD te wenden met de mededeling dat u zich heeft vergist en er niet bij voorbaat mee akkoord wenst te gaan dat klachten die door consumenten tegen u worden ingediend door de geschillencommissie welke verbonden is aan het KiFiD bij bindend advies worden beslecht.
Klik hier voor de tarieven van het KiFiD.
Bron: Nieuwsbrief Bureau D & O, 15-03-2007
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99