Dat stelt woordvoerder Rob Keijzer van spacemakers.nl. Uit het onderzoek van deze website blijkt dat Funda tien keer vaker bezocht wordt dan haar grootste concurrent, woonkrant.nl. Deze en andere huizensites hebben ieder een marktaandeel van 2 tot 5 %. “Gezamenlijk hebben ze best een behoorlijke omvang, maar ieder voor zich zijn ze te klein om een vuist te maken. Ze vullen Funda aan, maar kunnen haar niet vervangen”.
De grootste bedreiging voor Funda komt volgens Keijzer van binnenuit. De weigering van de NVM, als grootaandeelhouder van Funda, om huizen van andere verenigingen toe te laten op de site, speelt nieuwkomers in de kaart. Keijzer begrijpt de opstelling van de NVM: “De positie van de NVM wordt de afgelopen jaren bepaald door het succes van Funda. Veel makelaars hebben zich bij de NVM aangesloten om hun huizen op Funda te kunnen plaatsen. Als er geen exclusiviteit meer is voor NVM-ers dan lopen ze waarschijnlijk weer weg. De noodzaak om de website te openen voor andere makelaars is ook nog niet aanwezig. Funda is namelijk een ijzersterk merk en bovendien de meest gebruikvriendelijke site: snel, overzichtelijk en complete informatie die goed ontsloten is. Pas als de concurrentie dit ook kan bieden, moet de NVM zich zorgen maken.”
Keijzer verwacht op langere termijn wel serieuze concurrenten, want een aantal sites is gemotiveerd om de positie van Funda over te nemen. “De NVM doet er alles aan om haar grootste lid, de discountformule Makelaarsland, het werken onmogelijk te maken. Makelaarsland investeert daarom in een concurrent, Jaap.nl.” Aan de andere kant investeren grote partijen als De Telegraaf (Woonkrant) en Rabobank (zoekallehuizen.nl) om de kwaliteit van hun website te verbeteren. Als dit gecombineerd wordt met een ruim marketingbudget dan hebben zij kans van slagen.
Bron: www.spacemakers.nl, 09-03-2007
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99