MijnFintool

Nieuws

Collectiviteitsgraad in zorgmarkt stijgt

De collectiviteitsgraad in de zorgverzekeringsmarkt is in 2007 verder toegenomen van bijna 50 procent naar ongeveer 55 procent. Verder blijkt uit een onderzoek van Atos Origin dat dit jaar maar 4 procent van alle zorgverzekerden is geswitcht van zorgverzekeraar.

Stapte vorig jaar maar liefst een kwart van de verzekerden over naar een andere zorgverzekeraar, dit jaar switchte slechts 4 procent. Dit betekent voor de meeste zorgverzekeraars weinig groei of verlies van het aantal verzekerden, met uitzondering van twee winnaars en twee verliezers waarvan het klantenbestand met meer dan 5 procent wijzigde. De grootste winnaar in absolute aantallen heeft 60.000 verzekerden netto gewonnen en de grootste verliezer ongeveer 110.000 verzekerden netto verloren.

 

De reclame-uitgaven zijn dit jaar in tegenstelling tot de individuele prijsstelling en de waardering wel van invloed geweest op de groei van het aantal verzekerden, aldus Atos Origin. De totale uitgaven van de zorgverzekeraars aan reclame bedraagt dit jaar 46 miljoen euro. In vergelijking met vorig jaar zijn de media-uitgaven bijna gehalveerd. Er wordt nog relatief weinig geld uitgegeven aan reclame op internet, ofschoon een groot deel, ruim een kwart, van de nieuwe verzekerden zich via internet heeft aangemeld. De effectiviteit van de reclamecampagnes is groter dan afgelopen jaar omdat meer nadruk is gelegd op collectiviteiten.

 

Ook dit jaar zijn hoge collectieve kortingen weggegeven van gemiddeld 7 procent. De collectieve prijszetting is bepalend geweest bij de groei van het aantal collectief verzekerden. De collectiviteitsgraad is in 2007 verder toegenomen van bijna 50 naar ongeveer 55 procent. De mate van de groei van het aantal collectief verzekerden is hoofdoorzaak geweest voor de totale winst van het aantal verzekerden.

Als gevolg van een niet-kostendekkende jaarpremie zullen naar verwachting 11 van de 13 zorgverzekeraars in 2007 verlies maken op de basisverzekering, gezamenlijk een bedrag van 600 miljoen euro verlies. De weggegeven kortingen zullen al op korte termijn op een andere wijze moeten worden terugverdiend. Zorgverzekeraars zullen, teneinde weer winstgevend te worden, hun product- en dienstenaanbod ingrijpend moeten innoveren. Atos Consulting adviseur Paul van den Broek verwacht dat de zorginkoopfunctie van zorgverzekeraars daarvoor de meeste ruimte zal bieden.

 

Bron: Atos, 06-03-2007

Modules & dossiers

Opvoerdatum

06 mrt 2007

Laatst gewijzigd

06 mrt 2007

Reacties

Er zijn (nog) geen reacties op dit artikel

Graag eerst inloggen om deze pagina te bekijken.

Permanent Actueel met Fintool?

Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg toegang tot de Kennisbank, Rekenmodellen en Helpdesk.
Lees verder

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.

1
1