Het verbond vindt dat klanten met een klacht de reguliere weg moeten bewandelen. De verzekeraars zullen alle klanten inlichten over de huidige stand van zaken van de beleggingsverzekering en als een klant op basis van de verstrekte informatie een klacht of aanvullende vraag heeft, kan hij zich wenden tot zijn tussenpersoon en/of verzekeraar, aldus het verbond. “Deze ‘eerste stap’ in het traject van geschillenbeslechting is overigens conform de art. 4 : 17 lid 1a Wft. Mocht dit overleg onverhoopt niet tot een bevredigend resultaat leiden, dan kan de klant zich wenden tot het klachteninstituut van verzekeraars/financiële dienstverleners, respectievelijk SKV (tot 1 april 2007)/KiFiD (vanaf 1 april 2007). Dit is het enige, onafhankelijke, onlangs door u erkende instituut binnen de financiële sector, waarin ook consumentenorganisaties zijn vertegenwoordigd, en borgt een eenduidige en deskundige behandeling van klachten. Voor verzekeraars zijn de uitspraken in principe bindend”, aldus het verbond in zijn brief aan Zalm.
Het verbond stelt zich op het standpunt dat ‘de in het verleden afgesloten beleggingsverzekeringen in de regel integere producten [zijn] die voldoen aan de eisen die er destijds aan gesteld mochten worden’. Het verbond spreekt van ‘een grote discrepantie tussen de feitelijke situatie en het beeld zoals dat de afgelopen maanden in de publiciteit is ontstaan’. In plaats van weer een extra commissie stellen de verzekeraars een concrete aanpak aan Zalm voor:
• klanten met een beleggingsverzekering ontvangen begin 2008 alle relevante informatie over hun bestaande polis, waarbij zoveel mogelijk aangesloten wordt bij de informatie die de commissie De Ruiter relevant acht. De klanten zijn of worden daarover geïnformeerd;
• klanten die ontevreden zijn en/of vragen hebben, kunnen zich wenden tot tussenpersoon en/of verzekeraar (Deze rechtsgang is conform Wft);
• mocht dit niet tot een bevredigend resultaat leiden, dan staat de weg open naar het enige erkende instituut dat deskundig en onafhankelijk is, KiFiD (tot 1 april SKV) (conform Wfd/Wft);
• daarna staat voor klanten in principe de weg naar de rechter nog open;
• verzekeraars lichten hun bestaande portefeuille op korte termijn door om na te gaan of ergens fouten zijn gemaakt en zullen waar nodig maatregelen treffen.
Bron: Verbond van Verzekeraars, 19-01-2007
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99