MijnFintool

Nieuws

De Ruiter: Beleggingspolis moet onder toezicht komen

Consumenten die een nieuwe beleggingsverzekering kopen, moeten veel beter worden geïnformeerd over de kosten en risico’s. En de verzekeraars moeten stoppen met zelfregulering en zorgen dat er formeel toezicht gehouden wordt op hun informatieverstrekking aan klanten.

Dit zijn de belangrijkste aanbevelingen die de commissie-Transparantie Beleggingsverzekeringen vandaag presenteert. Dat schrijft Het Financieele Dagblad op basis van betrouwbare bronnen.

 

De commissie concludeert dat verzekeraars klanten volgens een vast stramien moeten informeren over kosten en risico’s. Dat gaat verder dan de eisen die de wet momenteel aan de financiële bijsluiter stelt. Volgens De Telegraaf zou de commissie zelfs concluderen dat de bijsluiters ‘van geen kant deugen’, de nieuwe bijsluiter ‘verschaft niet de benodigde informatie over kosten en risico’s.’ Het toezicht op de naleving van het informatiestramien moet de verzekeringsbranche onderbrengen bij een formele toezichthouder. Daarover moet de sector overleg voeren met De Nederlandsche Bank en de Autoriteit Financiële Markten.

 

Daarnaast vindt de commissie-De Ruiter het beter als de kosten van beleggingsverzekeringen gespreid worden over de contractduur. Nu innen verzekeraars doorgaans alle kosten in de eerste jaren.

 

De commissie beperkt zich tot nieuw verkochte beleggingspolissen, en spreekt zich over bestaande polissen niet uit. Minister Zalm van Financiën benadrukte begin deze maand nog dat transparantie van belang is voor nieuwe én oude polissen. Naar verluidt heeft het Verbond van Verzekeraars mandaat van zijn leden voor overleg met het ministerie van Financiën en andere partijen om te zien of een overeenkomst mogelijk is voor de bestaande gevallen. Dat overleg zou komend voorjaar moeten plaatsvinden.

 

De commissie heeft in drie standaardmodellen uitgeschreven hoe de verzekeraar de consument moet informeren. In productreclame moet duidelijk zijn wat het product is, wat de klant ervan mag verwachten en wat niet. Bij de offerte krijgt de klant uitgesplitst wat er gebeurt met de premie die hij betaalt en wat de jaarlijkse kosten zijn. Ook krijgt hij dan voorgerekend wat de kosten zijn gedurende de looptijd en wat uitstappen kost. Het derde stramien betreft het jaaroverzicht waarin de klanten een overzicht krijgt van de actuele waarde van zijn beleggingen en de kosten.

 

De commissie wilde zelf stramienen ontwerpen om te voorkomen dat consumenten straks worden overladen met informatie.

 

De verzekeringsbranche gaat de aanbevelingen onverkort doorvoeren voor nieuwe polissen. De verwachting is dat nieuwe beleggingsverzekeringen veel simpeler en goedkoper worden dan de huidige.

 

Bronnen: Het Financieele Dagblad, De Telegraaf, 20-12-2006

 

Modules & dossiers

Opvoerdatum

20 dec 2006

Laatst gewijzigd

20 dec 2006

Reacties

Er zijn (nog) geen reacties op dit artikel

Graag eerst inloggen om deze pagina te bekijken.

Permanent Actueel met Fintool?

Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg toegang tot de Kennisbank, Rekenmodellen en Helpdesk.
Lees verder

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.

1
1