“Consumenten hebben nu slechts vier weken tijd om op zoek te gaan naar een andere polis, als de aanbieding van hun huidige verzekeraar tegenvalt”, zegt Ohra directeur Hugo Keuzenkamp. ”Vaak durven ze niet op te zeggen voordat ze op een andere polis zijn geaccepteerd. Het nu-of-nooit-effect moet eraf, aldus Keuzenkamp.
Volgens Keuzenkamp stappen veel particulieren niet over naar een goedkoper en beter alternatief omdat ze niet alle consequenties kunnen overzien binnen de korte termijn waarin ze dat besluit moeten nemen. Ook Independer uitte al bezwaren over de korte overstaptijd. Onderzoek van Motivaction dat gisteren werd gepubliceerd door Delta Lloyd signaleert dat 10% van de ondervraagden overweegt over te stappen, terwijl uit een recente NMa-enquête blijkt dat dit slechts 2% is.
Keuzenkamp denkt niet dat een oplossing is om de beslistermijn langer te maken. “Mensen hebben nu eenmaal de neiging dit soort afwegingen tot het laatste moment uit te stellen. Psychologisch werkt het veel beter het aantal keuzemomenten in het jaar uit te breiden. Mensen die betere polisvoorwaarden, een betere service of een lagere prijs willen hoeven dan niet twaalf maanden te wachten als ze december hebben gemist.”
Ohra wil de mogelijkheid frequenter over te stappen uitdrukkelijk ook gaan aanbieden aan houders van collectieve contracten. Bij werkgevers bijvoorbeeld is weliswaar de termijn van een maand in beginsel lang genoeg, maar het keuzemoment in het jaar is hoogst ongelukkig, zegt Keuzenkamp. “November en december zijn traditioneel zeer drukke maanden voor HRM-afdelingen. Net in die periode moeten zij zwaarwegende keuzes maken en deze administratief doorvoeren.
Zodra het lopend onderzoek is afgerond zal Ohra een definitief besluit nemen. Mogelijk gebeurt dat al in januari 2007, wat betekent dat Ohra-verzekerden per 1 juli 2007 desgewenst kunnen overstappen.
Bron: OHRA, 15-12-2006
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99