MijnFintool

Nieuws

NVA: ‘Help klanten bij vragen beleggingspolis’

In een brief aan de leden roept de NVA haar leden op mee te werken aan vragen van klanten om meer informatie over een beleggingspolis.

De NVA zegt dat haar leden de afgelopen twee weken overstelpt zijn met vragen van ongeruste klanten over hoe het nu precies zit met hun beleggingsverzekering. Als klanten met een formulier van het tv-programma Radar komen, zouden tussenpersonen daar richting verzekeraars vragen aan moeten toevoegen over de premievrije poliswaarde, de verwachte eindwaarde en het jaarrendement na aftrek van kosten. De NVA vraagt verzekeraars vaste aanspreekpunten in te stellen voor vragen van adviseurs over beleggingsverzekeringen.

 

Ondertussen hebben zich al 30.000 mensen zich aangemeld bij het onderzoeksplatform van advocaat William Schonewille. In dat platform zitten ook de Consumentenbond, Vereniging Eigen Huis, Vereniging van Effectenbezitters en Independer.

 

Het onderzoeksplatform richt zich in elk geval op beleggingsproducten van:

- Fortis ASR (AMEV, Woudsend verzekeringen, Stad Rotterdam verzekeringen)

- Aegon (Spaarbeleg)

- Axa (UAP-NieuwRotterdam)

-Legal and General

-NN (RVS)

- SNS Reaal (Hooge huys en Univé Leven)

- Interpolis (Achmea)

- Allianz (Royal NL, Zwolsche Algemeene, Universal leven)

 

Modules & dossiers

Opvoerdatum

23 nov 2006

Laatst gewijzigd

23 nov 2006

Reacties

Maarten Vaes
24 nov 2006
Zie hierboven
24 nov 2006
Verzekeraars moeten tussenpersonen eens de weg op sturen met producten waar de klant wat aan heeft en de tussenpersoon en zijzelf een goede boterham aan verdienen. Nu wordt de klant genaaid verborgen kosten is de tussenpersoon de gebeten hond en krijgt de branche een slecht imago. En heeft Radar het programma weer jaren gevuld. Want die moeten natuurlijk ook scoren.

Gevolg is ook nog eens dat de tussenpersoon het mag gaan uitleggen aan de klant. Kunnen verzekeraars dat zelf niet doen. Ik ken er niet een die op een heldere manier en in gewone mensentaal en zonder allerlei vage termen en begrippen uitleg kan geven.

Overigens is de beurs wel een aantal jaren op rij gedaald en dat je dan geen winst maakt in een polis is dan ook logisch. Maar die onduidelijke kostenstructuur blijft.

Helaas maken verzekeraars wel jaar in jaar uit winst. Welk doel dient dit dan? Nog grotere en mooiere kantoren? De aandeelhouders belonen? Een nog grotere winstreserve? Die kantoren die er zijn zijn wel mooi genoeg en aandeelhouders al rijk genoeg. Alleen het egoisme van een zeer beperkt aantal individuen wordt zo gediend. Dit moet veranderen.

Begin nu eens onderaan op het niveau van een losse polis. Kijk wat er aan verdiend kan worden met als leidraad dat allen er beter van worden en niet alleen de verzekeraar. Reken dit door naar een totaal aantal te verwachten af te sluiten polissen en je komt tot de verrassende conclusie dat het wel degelijk mogelijk is om de klant een goed product te bieden, de tp een goede marge, de verzekeraar idem en de branche een goed imago.

Verzekeraars zijn de grote spelers en hebben de macht. Hou die macht maar lekker en woelige tijden wachten. Deel je macht, creer een stuk openheid en maak betere producten en het algemeen belang wordt beter gediend. Kliekjes, Macht en Partijen denken leidtt hoedanook tot een suboptimale uitkomst.

Niets tegen verzekeraars hoor maar het kan ook anders.

The rich get richer that's the law of the land.

Graag eerst inloggen om deze pagina te bekijken.

Permanent Actueel met Fintool?

Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg toegang tot de Kennisbank, Helpdesk en AI assistant.
Lees verder

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.

1
1