Sinds 1 januari mogen klanten tussentijds overstappen naar een andere zorgverzekeraar. Tweederde van de verzekeraars komt echter veel te laat met offertes voor nieuwe zorgpolissen, zegt Aon. Daardoor hebben werkgevers nauwelijks de tijd om het personeel weloverwogen te laten overstappen.
Naar verwachting komen veel zorgverzekeraars half november met hun aanbiedingen. Om consumenten de kans deze goed met elkaar te vergelijken, zou dat veel eerder moeten gebeuren. Het Verbond van Verzekeraars adviseerde zijn leden eerder ’dringend’ klanten twee maanden van tevoren de keuzes duidelijk te maken.
Ook veel schadeverzekeraars weigeren klanten hun wettelijk recht om tussentijds op te zeggen, constateren tussenpersonen en verzekeringsexperts. Opzeggen van een bijvoorbeeld een autoschadepolis kan bij veel verzekeraars alleen ’volgens zwaarwegende gronden’. Die gelden voor verzekeraars, en dus ook voor consumenten, oordelen de verzekeraars. Verzekerinsgexpert Dik van Velzen zegt echter dat verzekeraars niet het recht hebben dit aan hun klanten op te leggen. „Klanten mogen tussentijds meestal gewoon opzeggen. Vaak kennen ze hun rechten niet.”
Bij het Klachteninstituut Verzekeringen zijn meerdere klachten tegen verzekeraars ingediend.
PvdA-Kamerlid Frank Heemskerk heeft minister Hirsch Ballin inmiddels om opheldering gevraagd.
Bron: De Telegraaf, 02-11-2006
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99