Verzekeraars boden sinds 1993 de WAO-gatverzekering aan ter aanvulling van de WAO-uitkering. Omdat de uitkering dit jaar werd afgeschaft, kwamen er in de twee jaar daarvoor zo goed als geen nieuwe mensen in de WAO. Daarom besloten verzekeraars de premie over 2004 en 2005 terug te storten aan zeker anderhalf miljoen verzekerden. Ze trokken daarbij echter vaak percentages onkosten af. Het Klachteninstituut Verzekeringen vindt de afgetrokken kosten te hoog
Verzekeraars verklaren de hoge kosten onder meer door de provisie die assurantiekantoren krijgen, vaak 15 procent. Het Klachteninstituut gaat ervan uit dat die provisie niet verhaald mag worden op de verzekerde. Een woordvoerder van het Verbond van Verzekeraars liet in een reactie weten dat de verzekeraars "heel redelijk en billijk gehandeld hebben". Volgens hem hebben zij gemiddeld 11 procent ingehouden, een compensatie voor de administratieve kosten die ze maakten in de twee jaar dat de verzekering voor het WAO-gat in de lucht moest worden gehouden.
Tijdens deze proefprocedure van het Klachteninstituut Verzekeringen bood de verzekeraar aan om een extra bedrag terug te betalen. De stichting adviseert werknemers dan ook na te gaan hoe bij henzelf de teruggave is geregeld. Verzekerden moeten zich met een klacht eerst wenden tot hun eigen verzekeraar. Krijgen ze daar nul op het rekest, dan kunnen ze terecht bij het Klachteninstituut. Volgens Kassa kunnen honderdduizenden verzekerden tussen de 80 en 200 euro extra terugkrijgen als ze een klacht indienen over de hoge kosten.
Bon: nu.nl, 07-10-2006
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99