Mensen die een klacht hebben over een financieel product kunnen nu ook al terecht bij een klachteninstantie, maar voor iedere financiële productsoort bestaan nog afzonderlijke instituten. Juist omdat er binnen de financiële dienstverlening steeds meer sprake is van gecombineerde producten, werkt de huidige situatie erg verwarrend en weet de consument vaak niet waar hij met zijn klacht terechtkan.
Vanuit de politiek is daarom de wens geuit één instituut op te richten voor financiële klachten en geschillen. Die wens sluit ook aan bij de Wet financiële dienstverlening, waarin staat dat iedere financiële dienstverlener verplicht is zich aan te sluiten bij een erkende geschilinstantie.
www.kifid.nl
De afgelopen tijd hebben de brancheorganisaties uit de financiële sector (naast het Verbond ook de brancheorganisaties van banken, tussenpersonen, hypotheekadviseurs en beleggingsinstanties) bekeken hoe ze kunnen toewerken naar één klachteninstituut. Het KiFiD moet nog officieel worden erkend door het ministerie van Financiën, maar de bedoeling is dat het instituut volgend jaar officieel de lucht ingaat. De website (tot voor kort www.financieleklacht.nl, maar sinds eind augustus www.kifid.nl) is al wel online. Op de site wordt de consument voorlopig doorverwezen naar de afzonderlijke klachteninstituten.
Wie het klachteninstituut gaat leiden, is nog niet bekend (wel staat vast dat het een onafhankelijke voorzitter wordt). In het bestuur zijn in ieder geval alle brancheorganisaties vertegenwoordigd.
Bron: Verbond van Verzekeraars, september 2006
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99