Bestaande klanten die hun hypotheek willen omzetten naar een lagere rentevasttijd krijgen te maken met een forse opslag op de lage hypotheekrente die alleen aan nieuwe klanten wordt berekend. Bestaande klanten betalen daardoor vaak vele duizenden tot enige tienduizenden euro’s meer voor hun hypotheek dan nieuwe klanten. Banken gaan er daarbij vanuit dat consumenten niet opnieuw aanbieders gaan vergelijken, als ze de rente voor langere tijd willen vastzetten.
Banken heffen voor bestaande klanten een zogeheten 'continuatietarief' als zij hun hypotheek aan het einde van de looptijd oversluiten naar één met een langere rentevaste periode. Dat tarief is enkele tienden procenten van de totale hypotheeksom en moet bovenop de hypotheekrente worden betaald. Zo betalen bestaande klanten van de Postbank die een hypotheek met een rentevaste periode van één jaar willen oversluiten naar een hypotheek met een rentevaste periode van twintig jaar 0,7 procent meer dan nieuwe klanten die dezelfde hypotheek afsluiten. Bij een standaard hypotheek van 250.000 euro is de bestaande Postbankklant volgens Independer daardoor in de resterende looptijd zo'n 35.000 euro duurder uit (250.000 euro x 0,7 procent x 20 jaar) dan hypotheeknemers die voor het eerst met de Postbank in zee gaan.
Independer concludeert zelf uit het onderzoek dat geldverstrekkers optimaal gebruik maken van 'onwetendheid' bij huizenbezitters. Niet alleen bij de Postbank betalen bestaande klanten veel voor het vastzetten van de hypotheek. Ook Nationale Nederlanden (0,5 procent) en SNS Bank (0,3 procent) brengen hun klanten duizenden euro's in rekening als zij hun hypotheek voor een langere periode vastzetten. ,,Nagenoeg alle banken hanteren wel een tarief van 0,1 of 0,2 procent', aldus Independer.
Bron: Independer, 30-05-2006
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99