De ondertekenaars hopen met deze plannen wanbetalers beter te kunnen aanpakken. Het wordt zo veel moeilijker nieuwe schulden aan te gaan bij kredietverstrekkers of winkelbedrijven. Ook hopen de organisaties dat schuldenaars op deze manier sneller deelnemen aan een schuldsaneringsregeling. Nu weten energiebedrijven en woningcorporaties niet of hun klanten elders schulden hebben. Ook kredietverstrekkers weten niet of mensen die een lening willen afsluiten al schulden hebben bij energiebedrijven of verhuurders. Door de registratie bij het BKR is wel te zien of die schulden er zijn. Verhuurbedrijven of energiebedrijven kunnen dan in een vroeg stadium maatregelen nemen, door bijvoorbeeld te eisen dat mensen met schulden hun energierekening vooruit betalen.
Het is nog onbekend wanneer de registratie daadwerkelijk gaat beginnen. Zo moet bijvoorbeeld nog worden uitgewerkt wanneer achterstallige betalingen ernstig genoeg zijn om ze te registreren. Het BKR registreert thans al de gegevens over onder meer consumptief krediet (persoonlijke leningen, doorlopende kredieten, leningen voor aankoop van duurzame goederen), en gsm-abonnementen. Er zijn plannen om ook de gegevens over hypotheken van particulieren op te nemen. Nu gebeurt dat alleen als langer dan 120 dagen het termijnbedrag niet is betaald.
Bij het BKR stonden begin dit haar circa tien miljoen mensen geregistreerd, die gezamenlijk ruim 20 miljoen kredieten hadden. Het aantal mensen met een krediet was bijna tien procent hoger dan het jaar ervoor, terwijl het totale aantal kredieten met meer dan elf procent steeg.
Het BKR houdt niet de omvang van alle kredieten bij, waardoor er geen totaalbedrag beschikbaar is. Van de twee meest voorkomende kredieten, het aflopend en het doorlopend krediet, worden wel de limieten en de einddatum genoteerd, maar niet hoeveel er precies opgenomen is.
Als er een betalingsachterstand is, komt er in het register 'a' achter het krediet te staan, bij opheffing van die betalingsachterstand volgt een 'h'.
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99