De prestaties van de top-vier verschillen behoorlijk van die van de overige onderzochte sites. Volgens onderzoeksleider Johan van Neste zijn de basisvoorwaarden van de meeste sites wel op orde, maar ‘daar houdt het vaak op.’ Het onderzoek laat een duidelijk onderscheid zien tussen hypotheekverstrekkers die zich primair richten op directe distributie via internet en partijen die hoofdzakelijk via intermediairs werken. Die laatste verwijzen voor verder persoonlijk hypotheekadvies en het opmaken van een offerte vooral naar intermediairs. Van Neste: “Het is echter ook voor deze partijen van belang om de eigen site als belangrijk distributiekanaal te positioneren, naast dat van de intermediairs. Dan heb je het over een multichannel strategie.”
Voor de benchmark vergeleek DCE Consultants de sites van 28 Nederlandse hypotheekverstrekkers. De sites van MoneYou, ABN Amro, Bank of Scotland en Rabobank onderscheiden zich omdat ze beter gebruik maken van de mogelijkheden van internet als distributiekanaal. Daarbij noemen de onderzoekers expliciet het gebruiksgemak, de transparante informatievoorziening, ruime keuzemogelijkheden en een efficiënt offerteproces.
Bron: Emerce, 10-03-2006
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99