Op basis van enkele branchegegevens, waaronder het SER- en het GIDI-bestand, werd in een ruwe schatting vooraf door de AFM uitgegaan van ongeveer 13.000 financiële dienstverleners. De AFM heeft echter niet de indruk dat er een 'shake-out' onder tussenpersonen heeft plaatsgevonden. De voornaamste reden hiervoor is dat - naast de ruim 11.000 vergunningaanvragen- ongeveer 500 financieel dienstverleners gebruik hebben gemaakt van een zogenaamde 'collectieve vergunning'. Zo zijn er bijvoorbeeld grote landelijke adviesketens met tientallen aangesloten instellingen, die één vergunning hebben aangevraagd. Daarnaast hebben ongeveer 400 aanbieders van financiële producten gebruik gemaakt van de mogelijkheid tot het aanmelden van één of meer aan hen 'verbonden bemiddelaars'. Deze verbonden bemiddelaars hoeven zelf geen vergunning aan te vragen. Bij elkaar komt dit dus al zeer dicht in de buurt van het getal van 13.000 actieve financiële dienstverleners
11.000 aanvragers
Bijna 90% van de aanvragers heeft aangegeven het lidmaatschap van de Stichting Financiële Dienstverlening te hebben aangevraagd. De 11.000 aanvragers hebben ongeveer 16.000 bestuurders en 33.000 feitelijk leidinggevenden opgegeven. Verder meldt AFM in zijn persbericht nog wat faits divers. De oudst opgegeven feitelijk leider heeft de leeftijd van 90 jaar. De jongste feitelijk leider die is aangemeld, moet nog geboren worden in april van dit jaar, wat ongetwijfeld het resultaat is van een verkeerde invoer.
Ook blijkt uit de aanvragen dat ongeveer een derde haar onderneming drijft in de vorm van een eenmanszaak, het grootste deel (ca. 40%) heeft de BV gekozen als rechtsvorm en zo'n twintig procent is georganiseerd in een vennootschap onder firma. Verder zijn maar liefst 8 van de 10 bestuurders van het mannelijke geslacht. Ruim 90% van de aanvragers heeft aangegeven activiteiten te verrichten op het gebied van schade en leven, terwijl dit op hypotheekgebied ongeveer 80% is. Ruim 60% bemiddelt (ook) in spaarrekeningen.
Momenteel worden alle gegevens uit de vergunningaanvragen verwerkt. Opgegeven diploma's worden bijvoorbeeld gecontroleerd bij de diverse exameninstituten en er wordt gecontroleerd of de opgegeven beroepsaansprakelijkheidsverzekering ook daadwerkelijk is gesloten én is betaald. Aanvragers hebben maximaal drie maanden de tijd om de aanvraag te completeren, als dit nodig is. In deze periode dient ook de handtekeningpagina's van het aanvraagformulier getekend te geretourneerd te worden, evenals het ingevulde en ondertekende betrouwbaarheidsformulier. De AFM heeft een jaar de tijd gekregen om alle vergunningaanvragen af te handelen.
De Wfd treedt gefaseerd in werking. Een aantal eisen geldt al per 1 januari, zoals de plicht om de consument begrijpelijke en niet misleidende informatie te verstrekken. Een aantal verplichtingen uit de Wfd treedt in het loop van dit jaar in werking. Zo worden per 1 mei a.s. bijvoorbeeld aanvullende eisen gesteld aan de informatie die aan cliënten verstrekt dient te worden. Bij een advies dient aangegeven te worden of er wel of niet geadviseerd wordt op basis van een objectieve analyse en of er contractuele verplichtingen bestaan met een aanbieder van een product, zoals een verzekeraar (de dienstverlening dient "transparant” te zijn). Ook dient gemeld te worden op welke wijze de financieel dienstverlener wordt beloond.
Per 1 juli a.s. zal bijvoorbeeld bij een advies een 'klantprofiel' moeten worden opgesteld en gaan per 1 oktober a.s. de nieuwe regels voor de Financiële bijsluiter gelden. Voor een totaaloverzicht van de gefaseerde inwerkingtreding van de Wfd wordt verwezen naar de website van het Ministerie van Financiën. Meer inhoudelijke informatie is beschikbaar op de website van de AFM. Met name het Kwaliteitskenmerkendocument is behulpzaam bij het adequaat voldoen aan de Wfd.
De AFM wenst de financieel dienstverleners succes bij het klaarmaken van hun onderneming volgens de nieuwe eisen en hoopt dat het de financieel dienstverlener zal ondersteunen bij het centraal stellen van de klant in hun dienstverlening. De AFM raadt dienstverleners, die hiermee nog niet zijn gestart, dringend aan hier met de grootste prioriteit uitvoering aan te geven.
Bron: AFM, 15-02-2006
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99