Postbus 51 is kort na de Tweede Wereldoorlog opgezet. De rijksoverheid heeft toen één centrale postbus ingesteld en dat werd nummer 51 in Den Haag. Sinds het begin is dit hét centrale loket voor iedereen die een brochure wil bestellen of niet weet waar hij kan aankloppen met een vraag aan de rijksoverheid.
De activiteiten van dit centrale loket zijn sindsdien behoorlijk uitgebreid. Bekend zijn de rekken met informatiefolders bij postkantoren en bibliotheken. Op de website kunt u zelf op basis van een aantal vooraf ingegeven persoonlijke omstandigheden de voor u belangrijkste wetswijzigingen inzien.
Tot ongeveer 10 jaar geleden ging het vooral om het aanbieden van informatie. Daarna ging Postbus 51 zich meer richten op het beantwoorden van vragen. In 1995 werd de Postbus 51 Infolijn opgezet (0800-8051). Een gratis telefoonnummer voor vragen aan de gehele rijksoverheid. Toen werd ook de eerste eenvoudige internetsite opgezet en werd het voor burgers mogelijk hun vraag per e-mail te stellen. Een uitgebreidere site volgde in 2000 en begin 2002 is de internetsite volledig vernieuwd. Met deze site heeft Postbus 51 in 2002 de Usability Award gewonnen. Deze prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan de meest gebruiksvriendelijke website.
Weer drie jaar verder is het tijd voor verandering en is de internetsite vernieuwd. Gebruiksvriendelijkheid en duidelijke ingangen stonden bij het ontwerp van de nieuwe site voorop. De website van Postbus 51 is opgebouwd rond de service van Postbus 51: zoeken, navigeren op thema’s, campagnes en brochures & publicaties. Hierdoor kan de bezoeker makkelijk een keuze uit de verschillende diensten maken.
U kunt de rijksoverheid op verschillende manieren vragen stellen:
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99