MijnFintool

Nieuws

Nieuwe consumentenvoorwaarden makelaars

Als een klant de opdracht bij een makelaar intrekt, mag de makelaar geen schadevergoeding meer van zijn klant eisen. Alleen vooraf afgesproken kosten voor bijvoorbeeld advertenties, worden in rekening gebracht. Deze regeling is onderdeel van de nieuwe consumentenvoorwaarden waarmee de grote makelaarsverenigingen NVM, VBO en LMV vanaf half februari gaan werken.

Als een huizenbezitter een verkoopopdracht intrekt en vervolgens zelf een gegadigde vindt voor zijn woning, hoeft hij de gewezen makelaar geen courtage te betalen. Alleen als de makelaar kan aantonen dat de verkoop het gevolg is van zijn werk, moet de huizenbezitter met een vergoeding over de brug komen. Tot nu toe werkt het precies andersom.

 

De consumentenvoorwaarden zijn opgesteld in samenwerking met de VEH en de Consumentenbond. Onderdeel van de nieuwe aanpak is ook een onafhankelijke geschillencommissie. Deze commissie moet ervoor zorgen dat conflicten tussen makelaars en klanten snel en goedkoop worden beslecht. Marktleider NVM heeft problemen in het verleden altijd aan een eigen geschillencommissie voorgelegd.

 

Bron: Vereniging Eigen Huis, 15-12-2005

Modules & dossiers

Opvoerdatum

15 dec 2005

Laatst gewijzigd

15 dec 2005

Reacties

Er zijn (nog) geen reacties op dit artikel

Graag eerst inloggen om deze pagina te bekijken.

Permanent Actueel met Fintool?

Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg toegang tot de Kennisbank, Helpdesk en AI assistant.
Lees verder

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.

1
1