De fiscale wetgeving is constant aan veranderingen onderhevig. Dit vergt voortdurend inhoudelijke wijzigingen en technisch onderhoud. Daarom moet er in sommige gevallen wetgeving aangescherpt, versoepeld of verduidelijkt worden. Ook kan in bepaalde gevallen de uitvoeringspraktijk wettelijk beter bestendigd worden.
Klik hier voor de internetconsultatie.
De Fiscale verzamelwet 2027 (FVW27) bevat diverse maatregelen om dit te bewerkstelligen.
In de Fiscale verzamelwet 2027 zijn een groot aantal uiteenlopende (doorgaans technische) maatregelen opgenomen. In de memorie van toelichting wordt bij de betreffende maatregelen toegelicht wat het beleid is.
Het aansluiten bij de WOZ-waarde voor de waardering van geschonken woningen en de omstandigheid dat de WOZ-waarde vaak niet gelijk is aan de waarde in het economische verkeer geeft bij schenkingen ruimte voor constructies en voor de mogelijkheid – voor de geïnformeerde burger – om de schenkbelasting te laten afhangen van de juridische vormgeving. Dit wordt toegelicht aan de hand van een aantal voorbeelden van overdracht van woningen met een schenkingselement:
Voorbeeld 1 – WOZ-waarde lager dan de waarde in het economische verkeer
A schenkt een woning aan B. De WOZ-waarde (€ 300.000) is lager dan de huidige waarde in het economische verkeer (€ 350.000). De verkrijger betaalt schenkbelasting op basis van de WOZ-waarde en de verkrijger verkoopt de woning direct door aan een derde voor de hogere waarde in het economische verkeer (€ 350.000). Het verschil tussen de WOZ-waarde en de waarde in het economische verkeer komt de verkrijger onbelast toe.
Voorbeeld 2 – WOZ-waarde hoger dan de waarde in het economische verkeer
A wil een woning schenken aan B. De WOZ-waarde (€ 450.000) is hoger dan de huidige waarde in het economische verkeer (€ 425.000). De woning wordt verkocht voor de waarde in het economische verkeer (€ 425.000). De verkoopprijs wordt vervolgens niet betaald en een week na de levering kwijtgescholden. Er is schenkbelasting verschuldigd over de som van de kwijtgescholden verkoopprijs.
Voorbeeld 3 – WOZ-waarde lager dan de waarde in het economische verkeer
A verkoopt een woning aan B voor € 400.000. De WOZ-waarde is € 400.000 en de huidige waarde in het economische verkeer is € 450.000. De waarde van de schenking wordt gebaseerd op de WOZ-waarde van de woning. In dit geval is de waarde van de schenking nihil. Economisch heeft er echter wel een schenking plaatsgevonden.
Het kabinet acht het ongewenst (..) dat schenkbelasting ontweken kan worden door middel van constructies, waarbij gebruik wordt gemaakt van het verschil tussen de WOZ-waarde en de waarde in het economische verkeer van geschonken woningen.
Het kabinet stelt daarom voor om woningen voor de schenkbelasting in aanmerking te nemen naar de waarde in het economische verkeer, conform de hoofdregel in de SW 1956. Dit leidt voor de burger overwegend niet tot extra administratieve lasten. Bij de overdracht van een woning krachtens schenking is namelijk eveneens overdrachtsbelasting verschuldigd. De verschuldigde overdrachtsbelasting wordt door de notaris geïnd bij de koper of verkrijger en afgedragen aan de Belastingdienst. De notaris is hoofdelijk aansprakelijk voor de overdrachtsbelasting en daarom is het gebruikelijk dat hierbij een taxatie plaatsvindt om de waarde in het economische verkeer te bepalen. Die waarde kan dan ook worden gebruikt voor de schenkbelasting. Ook biedt aansluiting bij de waarde in het economische verkeer sneller duidelijkheid voor de belastingplichtige, want deze hoeft niet meer te wachten op de WOZ-waarde van de gemeente. Verder leidt dit voor de Belastingdienst tot een vermindering van (uitstel)verzoeken en bezwaren die samenhangen met de waardering van geschonken woningen.
De maatregel wordt alleen voorgesteld voor woningen die krachtens schenking worden verkregen; voor woningen die krachtens erfrecht worden verkregen blijft de aansluiting bij de WOZ-waarden behouden.
Bron: Rijksoverheid
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99