Hoe gebruiken banken en verzekeraars ze in de praktijk? Inzicht in consumentengedrag is essentieel voor financiële ondernemingen die willen bijdragen aan het financiële welzijn van consumenten. Naarmate financiële producten en keuzes complexer worden - en de gevolgen van verkeerde beslissingen groter - groeit het belang van het toepassen van gedragsinzichten.
De AFM publiceerde daarvoor in 2021 drie principes: (gedrag) “begrijpen”, “sturen” en “meten”. De AFM ‘Verkenning naar de toepassing van consumentengedragsinzichten door banken en verzekeraars’ laat nu aan de hand van voorbeelden zien hoe banken en verzekeraars gedragsinzichten toepassen in de praktijk.
Uit onze verkenning blijkt dat het belang van gedragsexpertise binnen ondernemingen groeit. Ze hebben gedragsexperts met uiteenlopende achtergronden in dienst, van academisch tot praktijkgericht. Daarnaast versterken ondernemingen hun kennis over gedragsinzichten door externe expertise in te huren. Gedragskennis wordt binnen organisaties op verschillende manieren gedeeld. Bijvoorbeeld via evenementen, themabijeenkomsten en interne platforms. Dit draagt bij aan inspiratie, bevordert samenwerking en creëert zichtbaarheid.
De gedragsinterventies die ondernemingen toepassen, zijn vaak heel concreet en gericht op het voorkomen of oplossen van specifieke financiële problemen. De nadruk ligt op het aanbieden van hulpmiddelen en begeleiding voor meer inzicht, overzicht en zelfredzaamheid. Hoewel deze aanpak toegankelijk is, blijkt dat informatie alleen meestal niet genoeg is om mensen echt tot ander gedrag aan te zetten. Effectievere strategieën, zoals het aanpassen van de keuzeomgeving of van het productaanbod, worden minder vaak ingezet. Juist daar ligt veel potentie om verstandig financieel gedrag van consumenten te bevorderen.
Bron: AFM
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99