Van der Boor, wiens franchisecontract kortgeleden door Hypotheek Visie is opgezegd, stelt dat de franchisecentrale “bewust bij herhaling franchisenemers aanspoort om provisiegedreven te adviseren. En als je niet meedoet, dan wordt je bedrijf financieel de nek omgedraaid.”
Volgens Van der Boor worden klanten aangespoord via een beleggingshypotheek meer te lenen dan nodig is. „Dit extra geld staat op een beleggingsrekening die maandelijks wordt opgegeten. Een weinig risicovolle levensverzekering wordt vervolgens afgesloten met een hoge maandelijkse premie. Een tweede inleg van geleend geld drukt de maandlast. Van deze inleg gaat wel 7% als provisie naar Hypotheek Visie. De achteloze consument wordt intussen alleen voorgehouden dat hij een lagere maandlast heeft dan bij de concurrent”, legt Van der Boor uit.
Met deze constructie creëren huizenkopers volgens Van der Boor „hun eigen Dexia-risico”. ,,Ze beleggen met geleend geld op de beurs, hebben een torenhoge schuld waar deels geen onderpand tegenover staat en ze betalen meer rente vanwege de keuze voor een beleggingshypotheek.”
Anton Vanden Bol van Hypotheek Visie stelt in een reactie „altijd in het klantbelang te handelen”. „Ik zeg hetzelfde tegen meneer Van der Boor als tegen de SER: maak uw verhaal maar feitelijk”, aldus de directeur.
Uit een interne enquête onder veertig franchisenemers van Hypotheek Visie, waarop De Telegraaf de hand heeft weten te leggen, wordt echter gesproken van „uitmelken” van klanten. Verder zou de hoge rendementseis van het hoofdkantoor „niet stroken met de Keurmerkgedachte” en waarschuwt een franchisenemer dat „deze focus gevaarlijk kan zijn in het kader van de wet financiële dienstverlening. Wij moeten er voor waken dat wij gekwalificeerd worden als zakkenvullers.”
Van der Boor verklaart zich, net als enkele collega’s, meteen te hebben gedistantieerd van de provisiegedreven adviezen. ,,Maar tegelijk schroeft Hypotheek Visie de kosten voor franchisenemers zo enorm op dat je bijna wel zo moet werken om te overleven.”
Bron: De Telegraaf, 11 augustus 2005
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99
Dit is slecht deel 1
Ik deel de meningen die ik tot nu toe voorbij zag komen op hoofdlijnen wel.
Klantenbelang dient voorop te staan, dan mag je gewoon een prima boterham verdienen. Sta je voor je vak en ga je voor je klant overweeg dan een lidmaatschap bij de groep van "makelaar in hypotheken GMH" Zo kan de klant ook zien dat je je distantiƫert van dergelijk gedrag.