In zijn onderzoek stuitte Levitt op een databestand met alle gegevens van honderdduizend recent verkochte huizen in Chicago, waaronder ruim drieduizend woningen van makelaars zelf. Gemiddeld blijken makelaars een woning, als die van henzelf is, tien dagen langer op de markt te houden en zo een drie procent hogere verkoopprijs te bedingen dan voor een vergelijkbare woning van een derde (klant).
Waarom houdt een makelaar zijn eigen huis tien dagen langer op de markt, dan het huis van zijn cliënten? Het antwoord is simpel: als de makelaar in die tien extra dagen een drie procent hogere prijs voor de klant weet te bedingen, betekent dat voor de klant, met een huis van 300.000 euro, een winst van 10.000 euro. De makelaar verdient echter met die extra moeite maar 150 euro (1,5 procent) extra, en gebruikt die tien dagen dus liever om een volgend huis te verkopen.
Makelaars zijn dus niet alleen gebaat bij een goede prijs, maar vooral bij een snelle transactie.
Bron: Het Financieele Dagblad
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99