De AFM heeft bij 26 assurantietussenpersonen in Zuid-Limburg gekeken naar de bekendheid met de Wmot en Wid en of hier aan wordt voldaan. Uit het onderzoek en de gesprekken met de tussenpersonen, ontstaat een zorgelijk beeld. Door te geringe kennis van de wetgeving wordt deze vaak niet nageleefd. Alleen als een bank of verzekeraar er om vraagt, controleert de tussenpersoon pas de identiteit van een cliënt. Ook de kennis over de verplichte melding van ongebruikelijke transacties is gering. De AFM heeft bij haar onderzoek één transactie aangetroffen die gemeld had moeten worden en heeft deze bij het meldpunt gemeld. De bevindingen uit het regionale onderzoek komen overeen met eerder uitgevoerde onderzoeken bij tussenpersonen.
Cliëntendossiers onder de maat
Ook de kwaliteit van de onderzochte cliëntendossiers is zorgelijk in de ogen van de AFM; vaak bleken de gegeven adviezen niet te reconstrueren en in een enkel geval bleken cliëntendossiers geheel te ontbreken. Volgens de nieuwe Wet financiele dienstverlening (Wfd) die op korte termijn in werking treedt, moet een financieel dienstverlener beschikken over een adequate administratieve organisatie.
Dit najaar zal de AFM elders in het land een soortgelijk regionaal onderzoek uitvoeren.
Bron: AFM, 15-07-2005
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99