Net als in voorgaande jaren scoren publiekrechtelijke regelingen (voor ambtenaren) echter beduidend hoger (7,9). Dat blijkt volgens Zorgverzekeraars Nederland uit resultaten van de jaarlijkse Klantenmonitor Zorgverzekeringen.
Volgens het onderzoek zijn de verschillen tussen de belangrijkste aanbieders van ziekenfonds- en particuliere zorgverzekeringen in het afgelopen jaar minder groot geworden. De meeste zorgverzekeraars krijgen nu een eindscore voor de kwaliteit van dienstverlening tussen 7,0 en 7,2. Ook in de top van het klassement heeft een aantal maatschappijen zich weten te verbeteren, zeggen de onderzoekers. 'Er zijn nu vijf maatschappijen die een hogere score (7,5 of meer) realiseren.'
Het jaarlijks onderzoek toont aan dat de tevredenheid over het product licht is gestegen (van 7,2 naar 7,3), terwijl het oordeel over de prijs iets is afgenomen (van 6,3 naar 6,2). De zekerheid dat men klant blijft is, ondanks deze scores opnieuw verder afgenomen, zo constateren de onderzoekers. 'Nog maar iets meer dan de helft (59 procent) zegt zeker klant te blijven. In 2004 was dit 64 procent en in 2003 nog 74 procent.
Bron: Zorgverzekeraars Nederland, 07-07-2005
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99