MijnFintool

Nieuws

Bfd stelt strengere reclame-eisen

Aanbieders van financiële producten als leningen, hypotheken en verzekeringen krijgen te maken met nieuwe regels voor reclame. Dat staat in het Besluit financiële dienstverlening (Bfd), waar de ministerraad op voorstel van minister Zalm mee heeft ingestemd. In het besluit werkt Zalm een aantal regels uit de Wet financiële dienstverlening verder uit. Zowel de wet als het besluit treden naar verwachting in oktober 2005 in werking.

Door de nieuwe regels in het Bfd is het niet langer toegestaan om te adverteren met kredietpercentages waarbij rekening is gehouden met de fiscale aftrekbaarheid. Het besluit regelt ook dat adverteerders voortaan moeten vermelden hoe lang een actie duurt en wat het tarief na afloop is. Dat voorkomt agressieve reclames met tijdelijke tarieven.

Een financiële dienstverlener moet verder aan een bepaald niveau van deskundigheid voldoen. Het Bfd geeft aan hoe deze deskundigheid kan worden aangetoond. In het besluit zijn ook nieuwe regels voor de financiële bijsluiter opgenomen.

De Wet financiële dienstverlening (Wfd) regelt het toezicht op aanbieders, adviseurs en bemiddelaars van leningen en hypotheken, verzekeringen en andere financiële producten. De wet stelt eisen op het gebied van deskundigheid, betrouwbaarheid, zorgvuldige behandeling van consumenten en goede bedrijfsvoering.

 

Bron: RVD (pdf), 17-06-2005    

Modules & dossiers

Opvoerdatum

20 jun 2005

Laatst gewijzigd

20 jun 2005

Reacties

Er zijn (nog) geen reacties op dit artikel

Reageren? Graag eerst inloggen.

Permanent Actueel met Fintool?

Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg toegang tot de Kennisbank, Helpdesk en AI assistant.
Lees verder

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.

1
1