De Consumentenbond zegt wekelijks van zijn leden te horen dat tussenpersonen op oneigenlijke gronden een financieel product willen verkopen. ‘Ik moet u deze verzekering aanbieden – ik heb nu eenmaal een zorgplicht’, ‘uw inleg is gegarandeerd, het geld gaat in depot’ en ‘neem een langere looptijd, dan heeft u meer zekerheid’. Dat zijn volgens de bond voorbeelden van de verkooppraatjes van de tussenpersoon.
In het persbericht naar aanleiding van het artikel schrijft de bond: ‘Naast tussenpersonen die het belang van hun klanten centraal stellen, zijn er tussenpersonen die hun klanten onvolledig, onzorgvuldig of onjuist inlichten.’ En over de verkoopmethoden: ‘Tussenpersonen hebben een zorgplicht, maar om om die reden een verzekering te willen verkopen, dat gaat wat ver; het is een modern argument om overbodige verzekeringen te slijten. Garanties die gegeven worden op rendementen of inleg verdienen een kritische blik. Een langere looptijd levert de tussenpersoon meer provisie op, terwijl consumenten er misschien niets aan hebben; consumenten moeten zich ervan verzekeren dat het product voor hen een gunstige looptijd heeft.’
De hernieuwde kritiek op het intermediair is ingegeven door de strijd om de beloningsstructuur inzichtelijk te krijgen voor consumenten. Zolang tussenpersonen weigeren te zeggen hoeveel zij aan het advies verdienen, heeft een consument te maken met een verkoper en niet met een adviseur, aldus de Consumentenbond.
Bron: Consumentenbond, 02-06-2005
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99