MijnFintool

Nieuws

AFM-test geeft profiel van financiële consument

Consumenten verschillen sterk in de wijze waarop zij financiële beslissingen nemen. Er zijn vier groepen te onderscheiden: beheersten, ambitieuzen, adviesgevoeligen en gemaksgeörienteerden. Door een test op de consumentensite van de AFM kan worden nagegaan welk profiel van toepassing is. Het profiel van elke groep geeft inzicht in bijvoorbeeld de risico's op een verkeerde productkeuze.

De test is afgeleid van het onderzoek 'kennismaking met de financiële consument', uitgevoerd door TNS NIPO in opdracht van de AFM. De beheersten blijken veel energie te steken in het beslisproces. Ambitieuzen blijken risico's het minst uit de weg te gaan. Adviesgevoeligen zijn het sterkst gericht op het samen nemen van beslissingen. Gemaksgeoriënteerden steken de minste energie in het beslisproces, maar zijn ook sterk op zekerheid gericht. Adviesgevoeligen en ambiteuzen blijken het meest kwetsbaar. Op de website van AFM kunt u meer informatie over de test vinden.

 

Bron: AFM, 27-04-2005

 

Modules & dossiers

Opvoerdatum

09 mei 2005

Laatst gewijzigd

09 mei 2005

Reacties

Er zijn (nog) geen reacties op dit artikel

Reageren? Graag eerst inloggen.

Permanent Actueel met Fintool?

Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg toegang tot de Kennisbank, Helpdesk en AI assistant.
Lees verder

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.

1
1